Benelux Racing League

Donald Molenaar nieuwe BRL-V6 kampioen maar hoofdrol voor Jeroen Bleekemolen (lang)


Het is Van Es niet gegund
Zo probleemloos als de eerste seizoenshelft verliep voor Van Es, zo probleemvol was de tweede helft van het jaar. Materiaalpech, dwarsliggende organisaties, een zich ‘verremmende’ teamgenoot; het prolongeren van de titel leek Van Es niet gegund. Ook tijdens de eerste finalerace had het pechduiveltje de schouder van Van Es weer weten te vinden. Zijn auto viel stil, waarna Van Es hem in allerijl nog kon herstarten. De op dat moment nog regerend kampioen kon echter niet voorkomen dat teamgenoot Molenaar hem passeerde. “Ik wilde eigenlijk helemaal geen risico’s nemen”, blikte Molenaar terug, “en gewoon achter Sandor aanrijden. Maar hij kreeg pech en ik kon hem zomaar voorbij rijden.”

480_schryvers_9681

Van Es kreeg echter de kans om zich terug te knokken toen Daniël Schryvers in de Gerlachbocht strandde en de wedstrijdleiding het veld neutraliseerde met de safetycar. Van Es kon zo de aansluiting weer vinden, maar ook daarachter konden Bleekemolen, Van Dongen en Van der Ende weer aanhaken.

480_herstart_9751

Herstart
Bij de herstart joeg Van Es dan ook meteen op zijn teamgenoot, die hij vrij snel wist te passeren. Winnen was het enige dat Van Es kon doen om zijn titelkansen nog tot de laatste race levend te houden. Zeker toen Molenaar met een bijzonder fraaie inhaalactie bij het opkomen van het rechte eind door Bleekemolen werd verschalkt stegen de kansen van Van Es. Maar op kop liggend viel plotseling het doek voor Van Es. Zijn Collé-bolide gaf er de brui aan en Van Es moest gedesillusioneerd uitstappen.

480_bleekemolen_9806

Bleekemolen kreeg daarmee de koppositie in de schoot geworpen. “Het was denk ik een probleem met de benzinetoevoer of de katalysator, maar we weten het nog niet precies. Feit is dat hij halverwege de race al begon te haperen. Toen heb ik hem nog herstart en misschien dat er toen benzine op de gloeiende uitlaat is gekomen, maar na een paar rondjes plofte het en was het einde oefening. Erg jammer, want ik wilde vandaag gewoon laten zien wie de snelste was. Ik had Donald wel kunnen ophouden in de hoop dat hem iets overkwam, maar er zijn dit jaar al genoeg spelletjes gespeeld, daar wilde ik niet aan meedoen.

480_sandor_261

Ik probeerde dus maar zo hard mogelijk weg te rijden, maar dat was me niet gegund. Het is jammer dat Donald op deze manier kampioen is geworden, maar wat doen we eraan? Nu val ik misschien nog wel verder terug, maar of ik nou als tweede of derde eindig boeit me eerlijk gezegd niet zoveel”, aldus de zwaar teleurgestelde Van Es.

Molenaar kampioen
Toen Van Es uit het zicht was verdwenen lag de titel voor het grijpen voor de op de tweede plaats liggende Molenaar. Zeker toen de safetycar nogmaals de baan op kwam en er dus geen inhaalacties meer mogelijk waren, was de titel verzekerd voor de runner-up van 2005.
 
480_donald_kampioen_1019

“Het is uiteraard fantastisch om kampioen te worden, maar de manier waarop is natuurlijk ook belangrijk, en dat is in dit geval een smetje op de titel. Door de straf van Sandor liep hij veel achterstand op. Deze uitvalbeurt hoort natuurlijk bij de sport, maar als hij niet was geschorst had hij zich dit kunnen permitteren en hadden we de strijd gewoon op de baan uit kunnen vechten. Wat de race betreft is het jammer van de safetycars, want ik denk dat ik hem anders wel had kunnen winnen”, vervolgde de kersverse kampioen. “Ik hoefde al niet te veel risico’s te nemen en nu Sandor was uitgevallen hoefde dat al helemaal niet. Maar ook de mensen om me heen zouden niet zo dom zijn om mij eraf te rijden. Ik heb nu nog een tweede race later op de middag om mijn titel te bekronen met een overwinning.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet