NASCAR

NASCAR: In de toekomst lachende derde in Champcar/IRL en Formule 1 soaps?

Die ouderwetse stockcars zijn de lachende derde geworden in de al jaren durende strijd die Tony George met zijn Indy Racing Leaque ontketende. CART, de voorganger van Champcar  ging failliet en rees dankzij de inspanningen van Kevin Kalkhoven en Jerry Forsythe weer als een Phoenix uit de as, maar de crises lijkt zich als een sluipmoordenaar te continueren.

Tekst Willem J. Staat

montoya_2
Montoya van Champcar/IRL/F1 naar NASCAR. Een kleine stap, alleen een wereld
van verschil. Foto: Indianapolis Motor Speedway

Rijderswissels
Het valt niet te ontkennen, de vele rijderswissels in Champcar hebben de geloofwaardigheid van deze prachtige klasse de laatste weken enigszins aangetast. Als eerste verving het team van Pacific Coast de Ier Ryan Dalziel door Mario Dominguez, vervolgens werd de Spanjaard Oriol Servia ten gunste van de Mexicaan David Martinez aan de kant geschoven. De Champcarwereld was nog maar amper bekomen van deze rijderswissel of bij het team van Conquest werd onze zuiderbuur te kennen gegeven dat hij vanwege een opgedroogd budget in 2007 niet meer welkom was. De Fransman Nelson Philippe keerde maar al te graag op het oude nest terug. Zijn landgenoot Tristan Gommendy, rijdend onder PKV-vlag, moet dit weekend in Australie om “zakelijke” redenen verstek laten gaan en wordt voorlopig voor één wedstrijd door de Spanjaard Oriol Servia vervangen. Als klap op de vuurpijl komt het bericht dat het team van Rusport er na Mexico City definitief mee ophoudt, en dat de Brit Justin Wilson, die de eerste Champcar GP op Assen won, definitief naar een ander team moet uitkijken. Het doet absoluut geen goed aan de stabiliteit en de kredietwaardigheid van een dergelijke high-profile serie.

justin_wilson_1
Justin Wilson moet in Champcar naar een andere werkgever uit gaan kijken.
Foto: Willem J. Staat

Ford keerde begin dit jaar Champcar de rug toe. Een kampioenschap op dit niveau kan alleen maar succesvol zijn, indien er de volledige steun van een “major car manufacturer” is. Op Honda na zijn die niet in de Amerikaanse eenzitterracerij geïnteresseerd. De rivaliserende IRL kan dankzij de steun van Indianapolis Motor Speedway-eigenaar Tony George en Honda overleven. Behalve de Indy 500 is de media nauwelijks in de andere wedstrijden van het kampioenschap geïnteresseerd. Zelfs drie racende dames hebben nauwelijks “marketingvaluie” voor “corporate America” Op papier lijkt een fusie tussen Champcar- en de IRL de enige oplossing, maar in de praktijk is die volkomen uitgesloten. Om in 2008 voldoende deelnemers te trekken, maakte de IRL recentelijk een attractief prijzenschema bekend.

Rijders als Alex Zanardi, Juan Pablo Montoya, Dario Franchitti etc. maakten allemaal in Champcar furore, omdat er in de negentiger jaren geen alternatief voor hen was. Het maakte hen en Champcar groot. De tijden veranderen en met de bekendmaking dat A1 GP in de toekomst met Ferrari-chassis en motoren gaat rijden, betekent dit de eerste gevoelige klap in het gezicht van Champcar. Een fusie met de IRL of het aantrekken van een “major car manufacturer” is van levensbelang wil deze populaire klasse overleven.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet