V8 Supercars

V8 Supercars: Verpletterende Ford zege op Bathurst

In een adembenemende Bathurst 1000 wisten Craig Lowndes en Jamie Whincup met een Triple Eight Ford Falcon BF de zege van 2006 te herhalen. Ford bracht aartsrivaal Holden een verpletterende nederlaag toe. Voor het eerst sinds 1988 behaalde het merk een drievoudige zege in de zwaarste toerwagenrace ter wereld.Voor Craig Lowndes betekende het zijn derde zege op de "Mountain". Tevens wonnen Lowndes/Whincup de Brock Memorial Trophy

Tekst Willem J. Staat

ford_bathurst_2007-1
De verpletterende armada Ford coureurs. Foto: Ford Australia

Lowndes en Whincup blijven “Kings of the Mountain”
In een adembenemende wedstrijd wisten Triple Eight-coureurs Craig Lowndes en Jamie Whincup voor de tweede achtereenvolgende maal Bathurst 1000 op hun naam te schrijven. Lowndes en Whincup beschikten in deze wedstrijd over heel veel beschermengelen, maar liefst zes maal kwam de zege in gevaar. Al in de eerste ronde schampte Lowndes bijna de in de opwarmronde gestrande Holden van Cameron Mcconville, waarna de organisatoren wijselijk besloten om de wedstrijd enige ronden met de safetycar te neutraliseren. In de wedstrijd wist Lowndes tweemaal een “out-of-control” deelnemer te ontwijken. Collega Jamie Whincup verspeelde bij de laatste reguliere stop bijna de zege door a la Lewis Hamilton de pit-entry te benaderen. Whincup kwam even in het grind, maar had alle geluk van de wereld dat hij zijn wagen op de baan hield. “Het was een race naar de pits, maar ik pushte gewoon te hard. Gelukkig maakte het later ook niet meer uit” aldus een opgeluchte Whincup.

Pole-sitter Mark Winterbottom en Steven Richards evenals Jason Bright en Adam Macrow leken geruime tijd de wedstrijd naar hun te zetten met hun FPR- en Britek Ford Falcons, maar zij werden het slachtoffer van de snel veranderende weersomstandigheden, hoewel de combinatie Winterbottom/Richards nog als tiende wist te eindigen. De Ford Falcon BF van Jason Bright leek met een voorsprong van ruim 30 seconden eveneens aanspraak te maken op de overwinning, maar met nog amper dertien ronden te gaan belandde Jason Bright evenals de ervaren Holden-coureur Mark Skaife ten gevolge van de meteorologische weersomstandigheden in de muur. “Ik ging van “Hero to Zero”, de pijn om hier niet gewonnen te hebben, is groter dan de duizeligheid waar ik nu last van heb” aldus een teleurgestelde Bright.

ford_bathursdt_3
Jason Bright ging van Hero to Zero zoals hij zelf zei
Let op de enorme file V8's. Het merendeel van het
startveld bleef in dezelde ronde. Foto: Britek Motorsport


Even daarvoor had Steven Richards met zijn Falcon BF zelfs het ronderecord op Bathurst verbeterd. Ironisch genoeg stond het oude record met 2.08.5580 op naam van Mark Skaife. Richards stelde het met minder dan een tiende scherper op 2.08.4651.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet