Formule 1

Formule 1: Hamilton maakt het kampioenschap spannend, Räikkönen profiteert

Tijdens een vochtige Grand Prix van China heeft Lewis Hamilton zich ernstig in de vingers gesneden in de strijd om het kampioenschap. De Brit kreeg op een veilige positie liggend problemen met zijn achterbanden, draaide de pits in waar hij uit de bocht schoot en in de grindbak eindigde. Räikkönen en Alonso zorgden er op de plaatsen 1 en 2 voor dat het seizoen in Brazilië een spannend einde tegemoet gaat. Verrassend waren Sebastian Vettel, Jenson Button en Vitantonio Liuzzi die als vierde, vijfde en zesde eindigden.

Tekst: Daan Jeuken

Het beginscenario doet zich denken aan de Grand Prix van de Nürburgring, want wederom is er regen verwacht om en nabij de start van de race. Iedereen lijkt op intermediates van start te gaan, maar in het achterveld is de gok wellicht gemakkelijker genomen.

Aan kop van het veld komt iedereen goed weg. Fernando Alonso passeert in de eerste bochtencombinatie Felipe Massa, maar de Braziliaan pakt een bocht later zijn derde plek terug. Verder naar achteren gaat Ralf Schumacher in de rondte en even later doen Barrichello en Davidson tezamen hetzelfde.

De tempo-verschillen zijn aanzienlijk in de openingsfase. Leider Hamilton is regelmatig een seconde sneller dan de rest en doet zo vermoeden dat hij lichter is. Achteraan is het tempo van de Spykers beroerd; zij verliezen meer dan drie seconden per ronde op hun voorgangers, zo’n tien seconden op Hamilton!

Ondanks de regen is openingsfase weinig enerverend. Opmerkelijk zijn de mannen van Toro Rosso, waar Liuzzi op p6 rijdt en Vettel op 10. Ook David Coulthard doet het prima, hij handhaaft zich achter de vier koplopers. Hij loopt desondanks een flinke achterstand op, maar loopt op zijn beurt ook weer uit op Liuzzi. Anthony Davidson heeft minder geluk; hij moet zijn auto naast de baan parkeren. Een spannende race is er voor Heikki Kovalainen die continu in de gevechten zit, maar, minder leuk voor hem, vooral ingehaald wordt in plaats van zelf in te halen.

De vermoedens rondom de leider worden bevestigd in ronde 15, als Lewis Hamilton als allereerste de pits induikt voor brandstof, terwijl de intermediates er gewoon op blijven zitten. De stop van Hamilton is echter niet extreem vroeg, want twee ronden later komt ook Felipe Massa benzine halen, een ronde later gevolgd door Alonso en weer een ronde later maakt Räikkönen, intussen een aantal snelste ronden gereden hebbende, het rijtje vol. De stand bij de vier koplopers blijft ongewijzigd.

Sinds de openingsfase is het al enige tijd droog en in ronde 23 is Mark Webber de eerste die de gok waagt om op slicks naar buiten te gaan. Alexander Wurz volgt en laat met een snelste ronde gelijk zien wat de snelste band is. Vele rijders volgen het voorbeeld, maar de voorspelling dat er weer regen op komst is hangt nog als een donkere wolk boven de hoofden van de slickrijders. Aan kop is Felipe Massa, net gepasseerd door Alonso, de eerste die op slicks gaat rijden. Vooraan zal Hamilton er wellicht ook over zitten peinzen, want Räikkönen is in ronde 26 maarliefst 1,5 seconde sneller; de volgende ronde zelfs 2,3.

De twijfel is weer snel weg, want in ronde 27 breekt de regen weer los. Dit is gelijk teken voor Räikkönen om de aanval te openen op leider Hamilton. De Brit kan nog enige tijd pareren, maar uiteindelijk pakt Räikkönen dan toch de leiding. Hamilton heeft veel moeite met deze omstandigheden, want Fernando Alonso loopt in als een dolle. Hamilton heeft grote problemen met zijn achterbanden, die bijna naar de galemiezen zijn. De Brit moet een pitstop maken, maar gaat in de pitsingang ernstig de fout in door van de baan te glijden. In het kleine beetje grindbak dat er in de pitstraat is glijdt hij van de baan en strandt hij in het grind.

Inmiddels is het spoedbuitje van weleer over en droogt het weer op. Sutil is het bokje geweest van de nieuwe omstandigheden, hij vliegt van de baan, komt in aanraking met de vangrail en moet uit zijn beschadigde Spyker stappen. Ook Ralf Schumacher spint wederom en moet uitstappen. Grote profiteur is Robert Kubica die aan de leiding ligt en niet meer lijkt te hoeven stoppen. Alsof de duivel er mee speelt valt de Pool echter stil en moet uitstappen.

Als de race weer even is bekoeld en de rook is opgetrokken zien we plotseling wie de verrassers van de dag zijn. Achter de topdrie rijdt namelijk Jenson Button, die zijn rampjaar van zich af probeert te rijden. Button rijdt een hele serie snelste rondes achter mekaar en dicht het gat naar Massa gestaag, voordat hij een pitstop moet maken. Achter Button rijden de twee Toro Rosso’s, met Vettel op kop. Daarachter heeft Fisichella het vuur halverwege de race weer gevonden en hij jaagt nadrukkelijk op zijn landgenoot. Het verschil in auto en brandstofpeil betaalt zich snel uit voor Fisichella, want hij kan gemakkelijk passeren. De Renault-rijder moet echter nog wel een keer stoppen.

Vooraan is het leed inmiddels geleden, want de gaten zijn onderling flink gegroeid, waardoor er geen echte gevechten meer zijn. Nick Heidfeld maakt op plaats zeven nog wel jacht op Liuzzi, maar komt hem niet voorbij. Daarvoor zullen twee man, net als Liuzzi, volledig in hun nopjes zijn met hun beste seizoensresultaat; Vettel rijdt vierde, Button vijfde. Op plaats acht gaat Coulthard er met het laatste wedstrijdpunt vandoor.

Uitslag Grand Prix China
1. Kimi Räikkönen, 56 ronden
2. Fernando Alonso, op 9.8
3. Felipe Massa, op 12.9
4. Sebastian Vettel, op 53.5
5. Jenson Button, op 68.6
6. Vitantonio Liuzzi, op 73.6
7. Nick Heidfeld, op 74.2
8. David Coulthard, op 80.7
9. Heikki Kovalainen, op 81.1
10. Mark Webber, op 84.6
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet