Porsche GT3 Cup Challenge

Porsche GT3 Cup Challenge allesbehalve saai (lang)

 rory


Het startveld van de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge is nog een beetje mager, met veertien (eerste race tijdens de Pinksterraces) c.q. dertien (tweede race) auto’s. Desondanks kunnen de races allesbehalve saai genoemd worden. Het raceformat met twee rijders en een verplichte pitstop mag dan ingewikkeld zijn, het zorgt wel voor spektakel.


Tekst: Roy van der Laan, fotografie: Gerrie Hoekstra, Boudewijn Pieters en Tim Böhme

 porsche_achter


De eerste race van de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge was een soort ‘race van de tien kleine negertjes’. Het veld begon met veertien auto’s en eindigde met negen exemplaren.
Menno Kuus (Tempo-Team Racing) was de snelste in de kwalificatietraining, de andere positie op de eerste rij was voor de Team Bleekemolen Porsche met achter het stuur Evan Kersbergen. De tweede rij was voor Bernhard ten Brinke van het Intuix Porsche Team Eindhoven en Olaf Manthey (Team Bleekemolen).

 routinier


De Duitse routinier maakte een onwaarschijnlijke superstart, waardoor hij meteen de koppositie innam. Kuus en Kersbergen volgden. Manthey stond rondenlang onder zware druk van de aandringende Kuus, die pas in de achtste ronde kans zag om de leiding over te nemen.

 zware_druk


Roeland Voerman, tot op dat moment derde, sloeg ook onmiddellijk toe en nam de tweede plaats in achter Menno Kuus.

Megacrash

 mega_crash


In de achtste ronde ging het helemaal fout met Jeroen Schothorst. De directeur van klassesponsor McGregor rolde zes of zeven keer in het ultrasnelle Scheivlak en schreef daarbij zijn Porsche af. Uiteraard werd de race met ‘code rood’ stilgelegd en raceten de ambulance, wedstrijdleiding, doktoren en brandweer naar de plek des onheils. Gelukkig bleef de schade beperkt tot de Porsche; na een korte check-up door de medische staf op Circuit Park Zandvoort meldde Schothorst zich alweer bij zijn team.

 rijdersbriefing

Na het ongeluk van Jeroen Schothorst kregen de rijders een extra briefing van de wedstrijdleider.

Bij de herstart beet Roeland Voerman in het zand. Hij moest al in de Tarzanbocht opgeven, net als Erik Post die met veel schade aan de rechtervoorzijde van zijn Porsche GT3 Cup de pijp aan Maarten moest geven.
Vlak voor de verplichte pitstop inclusief rijderswissel en de wissel van twee wielen voerde Menno Kuus het veld aan, voor Olaf Manthey, Evan Kersbergen en Paul Vahstal (Tempo-Team Racing). Op dat moment was Manthey het slachtoffer van het pechduiveltje. Hij kreeg een lekke achterband en moest nagenoeg kruipend de pits zien te bereiken.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet