Benelux Racing League

Molenaar en Van Kalmthout scoren dubbel, Zumbrink kampioen, maar het borrelt in de BRL-gelederen


Ook straf
De andere zondaar die een mooie inhaalrace niet beloond zag worden en een topklassering verloren zag gaan was Crevels. “Bij de herstart heb ik voor het overschrijden van de startlijn al iemand gepasseerd. Ik heb het me niet gerealiseerd maar achteraf klopt dat wel. Daarna heb ik de drivethrough-penalty genegeerd met als eindresultaat de zwarte vlag. Ik wilde nog zo lang mogelijk doorrijden maar deed dat dus iets te lang. Tot dat moment was het weer een ouderwetse inhaalrace. Ik weet zeker dat ik het podium nog had gehaald want ik liep snel in op Duncan en had hem zeker gepakt.” Maessen behaalde na de tijdstraf van Huisman met een vijfde plaats zijn hoogste klassering. “Bij de start kon ik achter Huisman aanhaken maar Reijntjens sloot het gat en om een aanrijding te voorkomen moest ik van het gas en kon Freebird erlangs. Maar de auto lag goed en ik was sneller waardoor ik toch weer wat plaatsen kon goedmaken. Een mooi resultaat.”

480_freebird_6155

Opnieuw een achtste plaats voor Freebird. “Bij de start verloor ik twee plekken maar door de buitenkant te houden kon ik die ook weer goedmaken en klom zelfs een plekje naar de zevende positie. Daarna raakte ik in wat gevechten verwikkeld. De auto had echter weer last van onderstuur waardoor ik alleen kon volgen en niet aanvallen. De tijden waren ook niet super. Met opnieuw een achtste plaats scoren we toch weer punten en met Bouwhuis achter me ben ik toch weer iets ingelopen.”

480_strous_actie_6237

Problemen
Daken- en hekkenbeklimmer Strous: “Vanuit het achterveld was het natuurlijk een kansloze race. Maar ik heb lekker gereden en een zesde plaats is gezien mijn 18de startpositie niet verkeerd.” Zijn actie na de Audi-S was een plotselinge ingeving. “De aandrijfas was gebroken. Ook dat paste nog wel bij dit seizoen. Zoals ik al zei kan ik die racespullen van dit jaar maar beter wegdoen en door ze in het publiek te gooien ben ik daar maar vast mee begonnen.”

480_van_dongen_1217

Verder naar achteren (11de) was Van Dongen te vinden. “De auto stuurde niet en liep niet. Alleen door heel laat remmen kon ik mensen passeren en plaatsen winnen.” Zijn teambaas Noorman lachte over zijn eigen race als een boer met kiespijn. “Mijn auto was goed maar ik zat bij de start te slapen. Daarna probeerde ik in één ronde de opgelopen achterstand goed te maken en dat kan nu eenmaal niet. Ik eindigde in mijn enthousiasme dus in de grindbak. Zonde maar het is niet anders. Ik mocht helaas ook niet meer doorgaan toen ik eenmaal los was.”

Ook dubbel
Van Kalmthout kon met zijn dubbele overwinning zijn geluk niet op. “Ik heb vannacht maar twee uur geslapen en had er voor vandaag dan ook niet zoveel vertrouwen in. Dit is echt beter dan verwacht en daarbij heb ik geen fout gemaakt. We hadden de auto iets aangepast en die lag daardoor perfect. Dit weekend is echt ongelooflijk. Drie dagen geleden zou ik misschien niet rijden, in de kwalificatie rijd ik mijn snelste tijd ooit en pak vervolgens twee overwinningen. Na alles wat er gebeurd is voelt dit net zo goed als het winnen van een kampioenschap. Als ik door die crash niet vier nulresultaten had gehad was de titel denk ik pas tijdens de Finaleraces beslist. Nu is Henry de terechte kampioen.” En dan de nieuwe kampioen die de kroon van Van Kalmthout overnam, Zumbrink. “Het was super vandaag, helemaal top dit. Ik kon Marijn in het begin een klein beetje volgen, maar ik had ik mijn achterhoofd continu die titel. Automatisch ga je wat eerder remmen, wat later op het gas en dan verlies je uiteraard de aansluiting. Maar ik zag dat ze achter mij langzamer reden, dus ik had weinig zorgen.”

Grote schade
Slachtoffer van de laatste bocht voordat de race ook maar van start was gegaan, Zwikker. “Wat een ….(censuur). Tijdens zo’n mooi evenement, en dan op de derde plaats liggend word je er nog voor de start vanaf gerost, dat is niet normaal. Er was niets aan de hand, maar als ze voorin een klein beetje gas geven is dat voor de mensen achterin al het teken om vol op het gas te vliegen, terwijl wij nog aan het formeren zijn. Dan krijg je dit soort dingen, hij rijdt er gewoon vol bij mij achterin, niet normaal.” De snelste dame in het veld, Uljee had zichzelf liever iets verder naar voren gezien. “Ik dacht derde te kunnen worden, maar daar dacht Roy Panman anders over.

480_uljee_schaap_6250

In het begin verloor ik wat aansluiting bij Schaap, maar ik reed eigenlijk vrij eenvoudig weer naar hem toe. Hij is echter een uitstekend verdediger, dus ik moest tot het gaatje gaan om hem in de laatste ronde nog te passeren. Doordat wij aan het vechten waren kon Roy de aansluiting vinden. Die had hij, en de eerste de beste volgende bocht ramt hij er vol bij mij achterin. Toen was het over en werd ik nog slechts vijfde.” Tot slot Gielens. “In tegenstelling tot gisteren heb ik in het achterveld heerlijk kunnen vechten. De mensen voor en achter me deden weinig voor elkaar onder, en het waren mooie faire gevechten.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet