Benelux Racing League

Molenaar en Van Kalmthout scoren dubbel, Zumbrink kampioen, maar het borrelt in de BRL-gelederen


480_start_light_1130

Superieur
In de BRL Light was Van Kalmthout ook op een droge baan heer en meester. Op respectabele afstand volgde Zumbrink die daarmee goed op titelkoers lag. Om de derde plaats was echter wel een mooi gevecht gaande. Schaap had Uljee groot in zijn spiegels, want de snelle dame aasde op revanche voor zaterdag en een nieuwe podiumplaats.

480_stor_gevecht_1192

Schaap hield Uljee echter dusdanig op dat Panman profiteerde en plaats vier kon overnemen. Uljee werd daarmee vijfde, voor Stor en Tjon.

480_munckhof_1229

In de voorlaatste ronde deed Erik van den Munckhof nog even letterlijk stof opwaaien. Bij het aanremmen van de Tarzanbocht week Van den Munckhof zo plotseling uit voor de remmende Furth dat zijn auto in een slip raakte, een reclamebord neermaaide maar zonder de vangrail te raken in de grindbak van de Tarzanbocht belandde.

480_kemmer_1201

Titel
Met zijn tweede plaats sleepte Zumbrink meer dan voldoende punten in de wacht om de titel veilig te stellen. Als dank trakteerde de nieuwe kampioen het publiek op een paar fraaie donuts. Datzelfde deed Van Kalmthout toen hij in zijn uitloopronde zijn dochter op de tribune zag zitten.

480_junior_3576

Strous liet zien in Amerika dit jaar ook andere dingen geleerd te hebben. Toen zijn auto in de uitloopronde stilviel beklom hij het dak en gooide vervolgens zijn handschoenen en balaclave in het publiek.

480_zumbrink_marijn_6323

Zumbrink scoorde dit jaar een indrukwekkende reeks en is daarmee de terechte kampioen. Van de twaalf races won hij er vijf, eindigde zes keer op de tweede positie en werd één keer door een afgebroken wiel elfde (de laatste race in Assen). Ook Van Kalmthout won inclusief Zandvoort vijf races maar scoorde door zijn crash in de eerste race van Zolder en het moeten missen van Assen vier keer een nulresultaat. Daarmee kon Zumbrink met nog één raceweekend te gaan de titel voortijdig veiligstellen. Maar ook de nieuwe kampioen had maar wat graag een Van Kalmthout die aan alle races had deelgenomen willen verslaan. Zeker is dat de beslissing dan niet nu al was gevallen en dat de Finaleraces een spannende ontknoping hadden gegeven.
 
480_finish_donald_6254

Vertekend beeld
Molenaar pakte dus een afgetekende dubbel. “Ik win dan wel maar deze race geeft natuurlijk wel een vertekend beeld. Sandor is er niet bij en die had het me ongetwijfeld moeilijk gemaakt. Donny (Crevels) die achterin start en Jacky (Van der Ende) die met Duncan Huisman in gevecht raakt. Voor mijn kampioenschapkansen is het natuurlijk heel gunstig. Mijn auto was goed al kreeg ik later wel wat gripproblemen maar blijkbaar had iedereen daar last van want ze kwamen niet dichterbij.” Met twee keer een tweede plaats ook een mooie score voor Van der Pol. “Ik had een goede start maar schrok eigenlijk een beetje van de safetycar, die verwachtte ik niet. In de eerste ronde had ik al gezien dat Donald en ik sneller waren dan de rest want achter me viel meteen een gat. Na de herstart gebeurde dat weer. Halverwege heb ik nog geprobeerd het gat naar Donald te dichten maar dat lukte niet.

480_donut_pol_6270

Maar twee tweede plaatsen is natuurlijk een geweldig resultaat en minstens zo belangrijk is dat het gat naar de kop is gedicht en met de volgende wedstrijd ook op Zandvoort geeft dat veel vertrouwen. We moeten de auto zo maar wegzetten en niets meer aan doen lijkt me.”

480_podium_race2_6460

Van het podium
Huisman op dat moment nog onwetend van de straf die hem boven het hoofd hing. “We hadden de afstelling van de auto flink aangepast en hoewel het niet ideaal was, ging het al een stuk beter. Ik had een redelijke start en kon meteen de vierde positie innemen. Bij de herstart achter de safetycar zag ik Jacky van der Ende voor me al glijden. Hij had duidelijk een probleem met de wegligging, dus die moest te pakken zijn. Hij wist dat ook want hoewel hij nog wel verdedigde maakte hij het me niet al te moeilijk.

480_duncan_publiek_6036

Daarna dreigde Frankenhout nog even maar dat duurde niet lang. In de laatste ronden heb ik het wat rustiger aangedaan want het differentieel werd veel te warm. Gelukkig bleef alles tot het einde heel.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet