Benelux Racing League

Molenaar en Van Kalmthout scoren dubbel, Zumbrink kampioen, maar het borrelt in de BRL-gelederen


Vlam in de pan
Voor de start van race twee was het natuurlijk de vraag of de soep werkelijk zo heet zou worden gegeten als deze was opgediend. Oftewel bleef Maessen bij de uitsluiting van één race voor Van Es of stond de leider in de tussenstand toch gewoon (weliswaar achteraan) op de startopstelling? De soep werd dus (te) heet gegeten met wellicht straks een paar verbrande monden als resultaat. Kort voor de race liep Van Es gewapend met mobiele telefoon maar zonder raceoveral door de paddock.

480_helm_sandor_2782

“Ik ben hier om te rijden maar ik krijg van Harry geen computer voor mijn auto. Daarmee wordt het me onmogelijk gemaakt om te rijden. Ik ben voor dit weekend uitgenodigd en sta in de uitslag van race één en dus op de startopstelling van race twee maar kan dus toch niet van start gaan. We gaan ons nu beraden wat ons te doen staat.” Jammer is dat in het eens zo hechte bolwerk van de BRL nu toch de nodige scheurtjes beginnen te ontstaan. Om iedere schijn van belangenverstrengeling, machtsmisbruik of willekeur te voorkomen is het wellicht toch beter om straffen aan een onafhankelijke partij als de sportcommissarissen van de KNAF over te laten. Het machtsmiddel van het de beschikking hebben over de computers van alle auto’s hoeft dan niet te worden aangewend. Nu moeten er wellicht weer advocaten in stelling worden gebracht om te kijken wie er in zijn recht staat met alle negatieve gevolgen van dien.

480_startzondag1_2037

480_start2_zon_2046

Startchaos
Zonder Van Es werd Molenaar een uitgelezen kans geboden het gat naar de nummer één in het klassement te dichten en zelfs de leiding over te nemen. De Collé-rijder greep deze mogelijkheid met beide handen aan. Bij de start pakte de polesitter meteen de kop, op de voet gevolgd door Van der Pol en enige meters daarachter Van der Ende. Frankenhout zette meteen druk op Van der Ende maar verslikte zich en kreeg Huisman om zijn oren en zag een beoogde derde plaats worden omgezet in stek nummer vijf. Omdat het echter nog voor de start bij de BRL Lights mis ging kwam halverwege de eerste ronde de safetycar de baan in en moesten de vijandelijkheden voor twee ronden worden gestaakt. Wat was er namelijk gebeurd? Bij het opkomen van het rechte stuk (voor de start) werd Zwikker van achteren aangereden door Hanssen. Zwikker schoot rechtsaf en caramboleerde hard tegen de vangrail. Gelukkig stapte de rijder ongedeerd uit maar de restanten van zijn bolide bleven verspreid over de baan liggen.

480_schade_joey1_5978

Ook Hanssen kwam er niet ongeschonden vanaf, draaide met een beschadigde voorkant de pits in om deze even later weer te verlaten en vervolgens alsnog uit te vallen.

480_joey_baalt_6100

480_publiek_1108

Tempo bepalen
Ook bij de herstart profiteerde Molenaar handig van het gegeven dat hij het tempo mocht aangeven, ging op het juiste moment op het gas en behield de kop. Achter Van der Pol had Van der Ende duidelijk met wegliggingsproblemen te kampen. In de Audi-S zag Huisman zijn kans schoon en veroverde de derde positie. Vervolgens kreeg Van der Ende het ook nog aan de stok met Frankenhout die even later in de Tarzanbocht ten koste van Van der Ende de vierde plaats voor zich opeiste. Daarachter was een vechtend groepje met een regelmatig wisselende samenstelling. Onder andere Maessen, Reijntjens, Freebird en Bouwhuis waren daarbij betrokken en maakten elkaar het leven zuur. Vanuit het achterveld waren Crevels en Strous aan een opmars bezig. Op zijn al eerder dit jaar getoonde onnavolgbare wijze dook Crevels in elk gat om zijn tegenstanders één voor één op te rollen.

480-crevels_6039

Ook Van der Ende en Frankenhout (binnenkant Scheivlak!) moesten eraan geloven en zo was Crevels in de negende ronde al op de vierde plaats aangeland. Een zwarte vlag voor het negeren van een drivethrough (inhalen onder de safetycar) maakte echter een einde aan Crevels race.

Naar de dubbel
Aan kop had Molenaar een gaatje naar Van der Pol die op zijn beurt Huisman op ruime achterstand wist. Door het wegvallen van Crevels erfde Frankenhout de vierde, Van der Ende de vijfde en Maessen de zesde positie. In deze volgorde passeerde het zestal dan ook na twaalf ronden de finish. Na de podiumceremonie werd de als derde afgevlagde Huisman echter bestraft met dertig seconden wegens het inhalen onder geel en viel daarmee terug naar de 15de positie. Frankenhout kreeg daarmee de derde plaats in de schoot geworpen. Uitglijders waren er nog van Jimmy van der Ende die de bandenstapels in schoot en Bouwhuis die deze juist met veel kunst en vliegwerk wist te vermijden.

40_donald_lacht

Met zijn zege nam Molenaar in de titelstrijd de leiding over van de nog geen twee races geleden als gedoodverfde kampioen vaststaande Van Es. Dat de afgelopen jaren zo hechte relatie tussen die twee na de aanvaring in race één ernstig bekoeld is lijkt duidelijk. Wat dat voor gevolgen heeft tijdens de Finaleraces zal moeten blijken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet