Benelux Racing League

Molenaar en Van Kalmthout scoren dubbel, Zumbrink kampioen, maar het borrelt in de BRL-gelederen


Mooi tweede
Geen bemoeienis met dit soort zaken en dus gewoon blij was Van der Pol. “Bij de start lag ik meteen derde. Eerst was van Es sneller en liep iets weg en daarna Molenaar waardoor het weer bij elkaar kwam. Ik kon ze echter goed volgen. Toen raakte Molenaar Van Es en lag ik tweede. Molenaar was duidelijk geschrokken van zijn aanvaring met Van Es want ik kon terrein goedmaken. De Lights waren zoveel sneller dat ik die gewoon heb laten gaan.

480_pol_3845

Het was beter om daar bij aan te haken dan je positie ten koste van veel tijdverlies te verdedigen. Molenaar hield ze wel lang achter zich maar verloor daardoor terrein ten opzichte van mij. De laatste ronde probeerde ik nog aan te zetten maar het gaatje was net te groot.” Van der Ende deed het zoals altijd weer uitstekend in de race en wist zijn tiende kwalificatiepositie in een derde plaats om te zetten. “De start was niet eens zo goed maar iedereen remde vroeg bij de Tarzanbocht en koos de binnenkant. Ik remde laat en kon via de buitenkant meteen oprukken naar de zesde plaats. Daarna pakte ik Huisman en Crevels, lag vierde en liep in op de mannen voor me. Daarna ging Van Es eraf en was ik zomaar derde. Omdat ik zelf ook al een paar keer op het randje had gereden heb ik me de resterende ronden maar rustig gehouden en de race als derde uitgereden. In de regen ging de auto in Assen niet. Nu hadden we de auto helemaal anders afgesteld en dat werkte. In de tweede race sta ik gelukkig een heel stuk verder naar voren dan vandaag.”

480_huisman_3977

Gripproblemen
Huisman bezette de vijfde plaats maar had een moeilijke race. “Ik had totaal geen grip. Ik weet dat een V6 het lastig heeft in de regen maar mijn auto was ten opzichte van de rest nog een paar graden slechter. Bij de start had ik al geen grip en had daarna ook overal wielspin, zelfs op het rechte stuk. We hadden gekozen voor de regen set-up waarmee Marc Goossens in Assen zo goed ging. Niet alleen is de baan in Zandvoort anders maar ook de samenstelling van het asfalt verschilt nogal dus dat werkte niet. Slechts door de missers van anderen kon ik nog opklimmen naar de vijfde plek maar dat was zeker niet aan onze eigen snelheid te danken.”

480_freebird_4034

Als achtste passeerde Dick Freebird de finish. “In Assen hadden we destijds de afstelling voor de regenrace helemaal omgegooid maar dat werkte totaal niet. Daarom hadden we er nu voor gekozen de droogweer-afstelling slechts licht aan te passen. Dat werkte want de tijden in de race waren goed. Ik kon in de race plekken terugpakken en het tempo van de mannen voor me goed volgen. Ik reed op het laatst het gat naar Barry Maessen snel dicht maar kon hem niet meer voorbij. Punten pakken is het belangrijkste en dat lukt momenteel goed.”

480_schrijvers_3899

Schryvers kon een aantal mooie klasseringen van eerder dit jaar in Zandvoort geen vervolg geven. “Ik had totaal geen wegligging, kon er niets mee. Meestal kan ik me wel aanpassen aan dat soort omstandigheden maar nu was het niets. Ik ben gespind, ben door grindbakken gereden, noem het allemaal maar op.”

Pech
En dan de pechvogels van race één. Crevels zag een goede klassering door een aanvaring met een BRL Light in rook opgaan en finishte na een pitstop op één ronde achterstand op een kleurloze 29ste positie algemeen en 17de in zijn klasse. “Opeens kreeg ik Joey Hanssen vol in mijn zijkant. Als hij een paar honderd meter had gewacht, had hij er zo langs gekund. Het gebeurde kort voor de ingang van de pits en omdat mijn stuur meteen helemaal scheef stond stuurde ik automatisch meteen de pitstraat in.”

480_strous_3949

Strous werd door Bouwhuis aan de achterkant geraakt en zag de grindbak van de Tarzanbocht van iets te dichtbij. “Dit past wel in mijn seizoen. Ik heb inclusief mijn Amerikaanse races maar één wedstrijd zonder problemen uit kunnen rijden. In de kwalificatie had ik al een probleem met de powershift, desondanks was het gat naar de kop maar klein. Bij de start zat ik aan de verkeerde kant, de binnenkant. Vervolgens reed Bouwhuis vol bij me naar binnen. Hij heeft zijn excuses al aangeboden en daarmee is het wat mij betreft ook over. In deze omstandigheden kan zoiets gebeuren. Na dit seizoen gooien we alle overals en helmen op een hoop en gaan het ritueel verbranden.” En dan de aanstichter, Bouwhuis. “Ik had een prima start, maar werd naar de binnenlijn gedwongen. Toen kwam Nelson (van der Pol) buitenom en moest ik van het gas. Dat kostte me twee plaatsen. Achter Frankenhout kon ik redelijk volgen. Ik was aan het strijden met Crevels en Strous, maar had problemen met de versnellingsbak. Ik kreeg hem eerst niet in de versnelling en toen ik hem er toch in knalde, blokkeerde de achterkant en gleed ik tegen Strous aan. Het was mijn schuld en ik heb mijn excuses ook aangeboden, maar dit is iets dat kan gebeuren in de regen.

480_bouwhuis_schade_3992

Ik had veel schade maar kon wel door. De wegligging was echter 0,0 dus ik heb de race maar rustig uitgereden.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet