Benelux Racing League

Molenaar en Van Kalmthout scoren dubbel, Zumbrink kampioen, maar het borrelt in de BRL-gelederen


480_start_light_0364

Ongekend
Ook de andere Light-podiumklanten hadden de race van hun leven. Zumbrink: “Om heel eerlijk te zijn was Marijn gewoon sneller. We gingen samen naar voren en terwijl we met de V6’en vochten hadden we ook nog een onderlinge strijd. We gingen elkaar een keer of twee, drie voorbij, maar uiteindelijk lag hij voorop.

480_zumbrink_0380

Ik had bovendien nog een klein probleempje aan de achterkant, maar dat maakte op zich niet zoveel verschil. Hoe verder we naar voren kwamen, hoe moeilijker het werd, maar we profiteerden gewoon optimaal van onze grip. Af en toe wilden zij ons weer terugpakken op het rechte eind, maar in de bochten hadden we ze zo weer te grazen. Het was een fantastische race, dit is toch wel een visitekaartje voor de Lights.”

480_ziker_0400

Zwikker ontfutselde de aankomend kampioen nog bijna zijn tweede positie. “Ik kwam net één rondje tekort, want ik was een stuk sneller dan Zumbrink. Ik had hem er nog wel ergens naast kunnen gooien, maar dan hadden we er waarschijnlijk samen afgelegen; dat is niet de bedoeling. Het was zo’n fantastische race, helemaal geweldig. Om die V6’en zo om de oren te rijden is echt genieten. Ik moest er eentje zelfs inhalen door het gras; dan is het een kwestie van de billen samenknijpen en doorgaan. Het was echt genieten.”

480_light_regen_9924

Rest
Om dan meteen de Lights af te ronden ook enkele andere rijders uit de snelste klasse van deze race. Hanssen: “Ik mikte op de derde plaats, maar uiteindelijk moest ik genoegen nemen met één plaatsje minder. Het was wel een uitermate leuke race, je kon die V6’en aan alle kanten voorbij. Ik raakte Crevels nog wel waardoor hij uitviel, maar dat was ook wel een beetje stom van hemzelf, want hij wist dat de Lights en stuk sneller waren en had dus wel iets meer ruimte kunnen geven.” Minder gelukkigen waren er natuurlijk ook.

480_uljee_0368

Uljee: “Eigenlijk was het vandaag niet zo mijn race. Normaal vind ik regen helemaal niet erg, maar vandaag was ik gewoon te voorzichtig bij het inhalen van al die V6’en. Ik nam weinig risico maar verloor daardoor ook de aansluiting met de mannen voor mij.” Een vroege uitvaller was Frank Gielens. “De trainingen, de kwalificaties, nergens heb ik problemen gehad, maar de race is nog geen 300 meter onderweg of mijn bak slaat vast. Ik kon niets meer en moest in de Tarzanbocht dus al uitstappen.”

480_molenaar_vanes_2777

Molenaar-Van Es
Dan de voor dit keer eens geklopte V6’en. Allereerst de winnaar die natuurlijk ook iets had uit te leggen over zijn aanvaring met teamgenoot Van Es. “Ik remde steeds naast de lijn, daar was iets meer grip en daardoor was er geen risico richting Sandor. Op het punt waar het mis ging remde ik een keer wel op de lijn, de rem sloeg vast en ik schoot door tegen Sandor. Waardeloos.” Uiteraard moest Molenaar ook enige uitleg geven aan de wedstrijdleiding. “Ik heb mijn verhaal gedaan en gezien de natte, moeilijke omstandigheden kon men zich daar bij neerleggen.” Daarmee bleef de uitslag ongewijzigd staan. Slachtoffer was natuurlijk Van Es die zijn riante voorsprong in het kampioenschap in no time teniet gedaan zag worden. De Collé-rijder was duidelijk in zijn mening maar wilde van opzet niets weten. “Iemand van het kaliber Donald met meer dan 17 jaar race-ervaring mag zo’n fout gewoon niet maken. Als het dan ook nog een teamgenoot betreft mag dit niet gebeuren.” Feit bleef natuurlijk overeind staan dat de eliminatie van Van Es Molenaar wel erg goed uitkwam. Zelf maximaal scoren, race twee vanaf pole position kunnen starten en de nummer één in de titelstrijd die niet finisht en (wellicht) race twee niet mag rijden dan wel in ieder geval achteraan moet beginnen. Daarmee was de enige tijd geleden nog grote puntenachterstand snel overbrugd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet