Diversen

SEAT Cupra: Duits doorbreekt hegemonie Morien en Duivenvoorde (lang)

Ferry Duivenvoorde en Ronald Morien waren, voor wat betref de Shell Helix SEAT Cupra Cup, de grote winnaars van de Paasraces. Ook de eerste race van de Pinksterraces was voor het duo, uitkomend voor Match Racing. Marcel Duits van het veelbesproken Racing Team Koninklijke Landmacht maakte op pinkstermaandag een einde aan de zegereeks van Ferry en Ronald.

 ende_zegereeks

'Soldaat' Duits onderbrak de zegetocht van Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde.

Tekst: Roy van der Laan, fotografie: Gerrie Hoekstra, Boudewijn Pieters en Tim Böhme

Na een start met twintig auto’s telde het veld van de Shell Helix SEAT Cupra Cup tijdens de Pinksterraces 22 SEATs. Nieuwe aanwinsten zijn de equipes Johan Rook – Raymond Floris en Harry Dekker – Boy van der Heijde.

 vandervalk

Vincent van der Valk, van de gele Alfa 147 naar de gele SEAT Cupra.

Vincent van der Valk, voormalig kampioen in de Formule Ford, versterkt de Shell Helix SEAT Cupra Cup als teamgenoot van Ben Schilperoort. Terry Mader en Mark Kroes wilden hun debuut maken met hun voor de gehandicapte Mader aangepaste SEAT, maar dat plan ging niet helemaal door. De handbediende raceauto was vlak voor de Pinksterraces klaar, zodat Terry Mader nauwelijks kon testen en kon wennen aan zijn auto. Hij stond zijn plek voor deze keer af aan Tom Meijlink. De organisatie van de Shell Helix SEAT Cupra Cup hoopt overigens dat het startveld nog verder groeit. Voor de liefhebbers zijn er immers nog twee nieuwe race-Ibiza’s beschikbaar.

Aanpassingen

Tijdens de Pinksterraces reden de teams voor de eerste keer met de vanuit de cockpit handmatig te verstellen remkrachtverdeling tussen de voor- en achterwielen. De laatste onderdelen van de systemen werden vlak voor het raceweekeinde geleverd, mede hierdoor kampten enkele equipes met remproblemen. Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde, winnaars van de beide races tijdens de Paasraces, behoorden tot de slachtoffers. Tijdens de kwalificatietraining remde hun auto ook op het moment dat de rijder het middelste pedaal niet bediende, met een dertiende startplaats als gevolg. Ger v.d. Brink en Erik Struylaart werden ook ‘geremd’tijdens hun kwalificatierun, zij reden de tiende tijd.

 foutje_training

Nu de Koninklijke Landmacht ook van de partij is deden sommige teams er van alles aan om zich zo goed mogelijk te camoufleren.

Ladies first

De dames deden het uitstekend tijdens de kwalificatietraining voor de eerste race. Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot stelden de pole position veilig met hun Racing Team Koninklijke Landmacht SEAT, terwijl Renate Sanders en Paulien Zwart de vijfde tijd reden. René Oudshoorn en Pim Hoekzema stelden de tweede plek op de eerste startrij veilig, twee plaatsen voor hun teamgenoten bij Teamwork Racing Kees van de Vendel en Robert Heuser. Marcel Duits en Michel Schaap vertrokken vanaf de derde startplaats met hun in camouflagekleuren gespoten Landmacht-SEAT.

 start_race1


Na de start voerden de beide legergroene Ibiza TDi’s het veld aan, maar dat duurde niet lang. Sandra van der Sloot lag drie ronden op kop, maar viel toen plotseling stil. “In het begin ging het onwijs goed”, aldus Sandra. “Toen viel de auto opeens stil. Gelukkig kreeg ik de SEAT weer aan de praat, daarna merkte ik dat de auto nog enkele keren kortstondig inhield. Dat was voor mij het teken om de pits op te zoeken.” Uiteindelijk eindigden Sandra en Sheila als zesde.

 ontketend


Pim Hoekzema zag kans om Michel Schaap te passeren en kreeg aldus de leiding in handen. Dat duurde niet lang, want een ontketende Ronald Morien ‘knalde’ in enkele ronden tijd vanaf de dertiende startplaats naar de koppositie. “Na de start lag ik op de Hunzerug al zesde, na een rondje of zeven had ik de koppositie in handen”, aldus de eigenaar van een autodemontagebedrijf.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet