Formule 1

Formule 1: Lewis Hamilton regenmeester op weg naar de titel

Wie zijn wekker vanochtend op 6 uur had afgesteld en vol verwachting achter de televisie ging zitten, zal moeite gehad hebben om niet weer onmiddellijk in slaap te vallen. De regen kwam op Mount Fuji namelijk met bakken uit de hemel, zodanig dat de wedstrijdleiding besloot de race te starten vanachter de safetycar. Dat leverde 40 minuten kostbaar verlies van zendtijd op, alleen Ferrari zorgde voor wat afwisseling.

Tekst: Marco Antheunisse

Vreemd genoeg gingen zij namelijk op intermediates van start en niet op, zoals de rest van het veld, regenbanden. Dat zorgde er al na enkele ronden voor dat zij, na wat glijpartijen, alsnog een pitstop moesten maken om van banden te wisselen. Daarnaast maakte Felipe Massa een beginnersfout door Nick Heidfeld achter de safetycar te passeren. Uiteraard werd hij daardoor bestraft met een drivethroughpenalty, die hij pas mocht voldoen wanneer de safetycarsituatie voorbij was. Door de bandenwissel moesten beide Ferrari’s sowieso al vanaf achteraan starten. Het leek dan ook niet de dag van Ferrari te worden.

Race van start
Wanneer na 18 ronden dan eindelijk de race echt van start gaat is het voor de pas vader geworden Alexander Wurz al snel voorbij. Hij wordt vanachter aangetikt door Sato, spint tegen de muur en raakt de voor hem rijdende Massa van achteren. Wurz zijn auto is kapot, Massa kan wonderlijk genoeg gewoon verder. Sato moet de pits inkomen om een nieuwe neus te laten plaatsen en meteen zijn pitstop te doen. Wanneer hij wegrijdt ontstaan er flinke vlammen bij de tankinstallatie. Sato rijdt als een fakkel weg, gelukkig voor hem doven de snelheid en de regen de brand en kan hij gewoon verder.

Vettel aan de leiding
Sebastian Vettel doet Toro Rosso een groot plezier, hij rijdt op een knappe derde plaats. Wanneer de topteams beginnen aan de pitstops blijft Vettel gewoon doorrijden. Als leider in de race Lewis Hamilton zijn stop maakt pakt hij zelfs de leiding in de race en voelt zich ongetwijfeld even de koning van de wereld. Het veld zit echter nog steeds dicht bij elkaar, want wanneer Vettel zijn pitstop maakt valt hij terug naar P9.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet