Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: FIA publiceert bewijsmateriaal

Een dag na de uitspraak dat McLaren schuldig werd bevonden van het hebben en gebruiken van geheime informatie van Ferrari publiceerde de FIA enkele bewijsstukken, die duidelijk laten zien dat er ‘systematisch’ contact was tussen McLarens Mike Coughlan en Ferrari’s Nigel Stepney. Daarnaast maakte de FIA duidelijk dat het McLaren verklaringen niet geloofde.

Tekst: Daan Jeuken

In een 14-pagina’s tellend document is onder andere e-mail-verkeer tussen Fernando Alonso en Pedro de la Rosa te lezen, waar gedetailleerde informatie van Ferrari wordt besproken. Daarnaast werden er tussen 11 maart 2007 en 3 juli 2007 maarliefst 288 smsjes gestuurd tussen Coughlan en Stepney en belden de twee 35 maal met elkaar.

In een e-mail van Pedro de la Rosa aan Coughlan, daterend van 21 maart is het volgende te lezen:

“Hoi Mike, weet jij de gewichtsverdeling van de Rode Wagen? Het is voor ons belangrijk om dat te weten, dan kunnen we het uittesten in de simulator. Alvast bedankt, Pedro. P.S. Ik zit morgen in de simulator”

Coughlan antwoordde met een smsje, waarin alle benodigde informatie zat. Deze gewichtsverdeling werd volgens de lezing niet uitgeprobeerd, maar De la Rosa stuurde vier dagen later een sms naar Alonso waarin de gewichtsverdeling van de Ferrari voor de GP van Australië tot op twee decimalen nauwkeurig werd beschreven. Alonso antwoordde:

“Die gewichtsverdeling verrast me. Ik weet niet of dit honderd procent betrouwbaar is, maar we kunnen er ten minste op letten.”

Hierop beantwoorde De la Rosa:

“Alle informatie van Ferrari is erg betrouwbaar. Het komt van Nigel Stepney, hun voormalige chief mechanic – ik weet niet wat hij nu doet. Dit is dezelfde persoon die ons vertelde dat Kimi in ronde 18 zou stoppen. Hij is goed bevriend met Mike Coughlan, onze chief designer, en hij vertelde hem dit.”

In ander bewijsmateriaal bespreekt De la Rosa in e-mails onderdelen als de flexibele vleugels, de aërodynamische balans, het remsysteem en de pitstopstrategie. Ook werd er geconverseerd over het gas dat Ferrari in de banden doet om slijtage en de inwendige temperatuur te verminderen. Alonso hierover:

"Het is erg belangrijk dat we dit uittesten. Zij hebben duidelijk iets anders dan de rest en niet alleen dit jaar. Zij hebben iets extra’s en dat kan wel eens de sluitel zijn. Ik hoop dat we het deze week kunnen testen.”

In de zitting verklaarde De la Rosa echter dat hij dit aspect heeft overlegd met een medewerker van Bridgestone en met verder niemand anders van het team. De Bridgestone-medewerker betwijfelde echter of dit gas een voordeel zou opleveren voor McLaren. Daarop hebben ze dit issue laten vallen. Het WMSC vindt het echter hoogstens merkwaardig dat een testrijder op eigen houtje aan het werk gaat met zulke informatie en dat hij in zijn eentje kan beslissen of er werk van wordt gemaakt. Bovendien is dit voor het WMSC bewijs dat er geen enkele huivering is geweest om de van Ferrari afkomstige informatie te gebruiken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet