Algemeen

Dragracing: European Finals, thriller zonder Nederlands happy end

ef_erbacher_01

De beste scenarioschrijver had het niet beter kunnen bedenken. In zowel de Top Fuel als de Pro Stock-klasse moest de allerlaatste run van het seizoen, de finale van de European Finals, de beslissing brengen in wie zich FIA Europees kampioen 2007 mocht noemen. Helaas was de scenarioschrijver geen Nederlander want in de Top Fuel-finale zag Lex Joon de Europese titel uit zijn vingers glippen. Urs Erbacher pakte met een verschil van 0,06 seconden de winst en scoorde daarmee precies voldoende punten om de Nederlander in de titelstrijd met twee punten te kloppen.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Het is gemakkelijk gezegd, ‘de European Finals 2007 waren de beste ooit’, maar in dit geval is daar weinig aan gelogen. Tot de allerlaatste runs bleef de spanning bewaard, in diverse rechtstreekse confrontaties tussen de resterende titelkandidaten werd het kampioenschap beslist, minimale onderlinge verschillen, onverwachte ontknopingen, een stortvloed aan records en bij dragracen niet onbelangrijk en op Santa Pod eerder uitzondering dan regel……..droog weer.

ef_carter
Andy Carter op weg naar de snelste tijd ooit in Europa gereden, 4,645 seconden

Snelste tijd ooit
In de Top Fuel klasse ging Lex Joon met een voorsprong van 42 punten op Andy Carter de European Finals in. De nummers drie en vier, Thomas Nataas en Urs Erbacher werden met een achterstand van respectievelijk 49 en 61 punten slechts theoretische kansen toegedicht. Alleen in het onwaarschijnlijke geval dat beide favorieten in de problemen zouden komen had dit tweetal nog kansen waarbij dan ook de wedstrijd nog gewonnen moest worden. Bij de eerste kwalificatierun maakte Carter zijn bedoelingen meteen duidelijk door met 4,703 seconden de snelste tijd op de klokken te zetten. In de vierde kwalificatierun overtrof de Engelsman deze score nog eens met een tijd van 4,645 seconden, de snelste run ooit in Europa gemeten. Problemen waren er tot dat moment voor Lex Joon. Door een niet goed functionerende koppeling gingen de eerste drie kwalificatieruns letterlijk ‘up in smoke’ waardoor de Nederlander met nog één run te gaan niet gekwalificeerd was. De droom van een tweede Top Fuel-titel leek ernstig te worden verstoord. Voor de laatste run werd het probleem echter gevonden en met een voorzichtige afstelling rolde er een 4,994 seconden uit de bus, goed voor de zesde kwalificatiepositie. Erbacher legde met 4,762 seconden beslag op de tweede plaats en Nataas in een nieuw persoonlijk record van 4,783 seconden was goed voor de derde positie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet