Belcar

Belcar: Analyse Zolder 24 Uur

De zwartkijkers kregen ongelijk. Met slechts 30 inschrijvingen kende de 24 Uren van Zolder het laagste aantal inschrijvingen sinds jaren. Voor de wedstrijd waren er sceptici die durfden te stellen dat er slechts weinig teams de finish zouden halen. Van de 30 starters werden er officiéel 18 deelnemers geklasseerd.

Tekst Willem J. Staat

ad_porsche_2e
 Het team van AD Sport is met zijn jarenlange ervaring nog altijd goed voor een
 podiumpositie in de 24 Uur van Zolder Foto: Willem J. Staat

Levensvatbaarheid?
Of het huidige 24 Uren concept levensvatbaarheid heeft zal de toekomst moeten uitwijzen. De teams hebben wel bewezen dat de GT3 bolides over een enorme betrouwbaarheid beschikken. Het relatief lage aantal deelnemers viel volgens insiders te wijten aan het samenvallen van de verschillende kalenders. Vooral in de beginfase vonden meer dan tien positiewisselingen aan de kop van het klassement plaats waarmee het succes van het huidige reglement onderstreept werd. Dat de GT3’s om het uur moesten tanken, terwijl bijv. de Porsches uit de B3 klasse om de twee uur moesten tanken oogstte nogal wat kritiek. Uiteindelijk behaalde dan ook 1 B3 Porsche het podium, maar die werd wel bestuurd door de meest ervaren deelnemers op dit gebied. Teleurstellend was het optreden van de Vipers. Van de vier ingeschreven Vipers behaalde de AD Sport Viper Competition van Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen een prachtige vierde plaats. De overige Dodge Vipers kwamen niet verder dan een 12e, 13e en 15e plaats. Het gebrek aan ervaring met 24 Uurs marathons met de Viper kan ten grondslag liggen aan dit magere optreden. De uitslag van de 24 Uur van Zolder onderstreept dat een Porsche 997 GT3 Cup voor dit soort wedstrijden nog steeds de sterkste troef blijkt te zijn. De Corvette Z06R en de Aston Martin DBR S9 moesten het in hun debuutjaar tegenover het product uit Stuttgart afleggen. Bij SRO pretendeert men graag om kampioenschappen niet in Porsche Cups te laten ontaarden. De betrouwbaarheid van het product uit Stuttgart biedt de teams en deelnemers in feite weinig keuze toch?

mosler
Het omstreden Gravity Racing trok een Mosler terug, maar de andere haalde de finish.
Of het team in de toekomst nog aan deze wedstrijd zal deelnemen? De tijd zal het leren. Foto: Willem J. Staat

Mosler
De prachtig geprepareerde Moslers van het Gravity Team vormen het gehele seizoen al een punt van discussie. De Mosler van Kelder-Lambert-Vosse, die in de openingsuren even het tempo mocht bepalen, eindigde als achtste. Omdat de Mosler eveneens over een handicapgewicht beschikt was men tegenover de Porsches met een extra stop duidelijk in het nadeel. Het team van Radermecker-Lemeret, van de Poele en Bouchut dat door Gravity Racing was ingeschreven hield er zondagochtend mee op omdat men vergeleken met de concurrentie op een driestop strategie zat i.p.v. een tweestop. Christophe Bouchut, die samen met Anthony Kumpen en Bert Longin in hetzelfde vliegtuig zat, zou woedend zijn weggelopen, waar het team kort daarna een communiqué uitgaf dat men onder deze condities niet meer aan de 24 Uren van Zolder wenste deel te nemen. De tweede Mosler van Kelders-Lambert-Vosse eindigde als achtste. Een nogal omstreden finish of omstreden beslissing?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet