BMW 130i Cup

BMW 130i Cup: Beslissing valt pas tijdens Finaleraces (lang)

Volgend jaar

De Samsung BMW 130i Cup is al bezig met het volgende seizoen. BMW Nederland gaat volgend jaar door met de klasse. Sterker nog, de importeur heeft de intentie om nog voor de komende Finaleraces te beslissen of de Cup ook in 2009 doorgang vindt.

bmw_trophy_ruitenbeek 

“Dat geeft de teams ruim de tijd om zich voor te bereiden. Bovendien weten ze dan waar ze aan toe zijn”, aldus Arie Ruitenbeek, Verkoopdirecteur BMW Group Nederland.
Op 5 september vindt er een overleg plaats tussen BMW Nederland, Circuit Park Zandvoort en de teams over hoe de betrokkenen denken over de toekomst van de klasse.
Over volgend jaar gesproken: Tempo-Team stopt eind dit seizoen. De uitzendorganisatie is acht seizoenen met een team in de autosport actief geweest.

bmw_trophy_tempo_team
De bekende Tempo-Team Hospitality zal tijdens de Finaleraces voor het laatst te zien zijn.

Natte training

Slicks of regenbanden, dat was de vraag die de teams zich stelden tijdens de eerste kwalificatietraining van de Samsung BMW 130i Cup. De baan was weliswaar nat, maar het regende niet meer. Met andere woorden: het zou zomaar kunnen dat de ideale lijn na enkele ronden droog genoeg zou zijn voor slicks. De meeste rijders begonnen de training op regenbanden, enkele deelnemers waaronder Dillon Koster, Nick Bleekemolen en Hans Rutte kozen al meteen voor slicks. Regenbanden bleken, achteraf gesproken, de beste keuze.

bmw_trophy_-3

Ricardo van der Ende was de snelste, zijn snelste tijd van 2:05.123 maakt duidelijk hoe nat de baan nog was. Jan Joris Verheul reed de tweede tijd, gevolgd door Jan Lammers en Rory Bertram.
Tim Coronel, tweede in de tussenstand, kwam niet verder dan de zevende tijd. “Ik schoot naast de baan in de ronde waarin ik mijn snelste ronde had moeten rijden”, zocht hij de schuld bij zichzelf.
Ricardo van der Ende was uiteraard zeer tevreden. “Regen is mijn weer. Ik voel mij altijd goed in de regen.” Ricardo hield tijdens de training contact met zijn team over een eventuele bandenwissel. “Het was echter te nat om op slicks over te gaan.”

bmw_trophy_-41

Jan Joris Verheul kwam tot dezelfde conclusie. “Het eerste en laatste deel van de baan waren vrij droog, maar het middelste gedeelte was te nat.”
Jan Lammers hoopte ook voor de tweede training op regen. “Ik heb nog niet op nieuwe regenbanden gereden, dus er zit nog meer in.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet