BMW 130i Cup

BMW 130i Cup: Beslissing valt pas tijdens Finaleraces (lang)

bmw_trophy_-21

Het voorlaatste raceweekeinde van de Samsung BMW 130i Cup, verreden tijdens de Trophy of the Dunes op Circuit Park Zandvoort, heeft overwinningen opgeleverd voor Bas Schothorst en Bertus Sanders. Klassementsaanvoerder Ricardo van der Ende deed goede zaken door als tweede en derde over de finish te komen. Dat was echter niet genoeg om de titelstrijd voortijdig in zijn voordeel te beslissen.  In de officieuze BMW Drivers Trophy is de strijd erg spannend, met een marge van slechts twee punten tussen klassementsleider Mickey Bertram en tweevoudig klassewinnaar Nick Bleekemolen.

bmw_trophy_
Nick Bleekemolen (links) en Mickey Bertram gaan samen uitvechten wie zich de eerste winnaar van de BMW Drivers Trophy mag noemen.

Tekst: Roy van der Laan, fotografie: Chris Schotanus en Gerrie Hoekstra

Het raceweekeinde begon met veel ‘bandenrumoer’. De vrijdag voorafgaande aan de Trophy of the Dunes werd naar aanleiding van een kort geding, aangespannen door Tim Coronel, beslist dat de auto’s in de Samsung BMW 130i Cup alleen nog maar op de aangepaste Pirelli-banden mogen rijden.

bmw_trophy_-34
Rubber was één van de hoofdrolspelers tijdens de Trophy of the Dunes.

De Samsung BMW 130i Cup rijdt op originele BMW-wielen, die ontwikkeld zijn voor de montage van zogenaamde run-flat banden. Het bleek voor de medewerkers van Prins Techniek, die tekenen voor de bandenservice, erg moeilijk om de stijve Pirelli-racebanden op de wielen te monteren.

bmw_trophy_-36
Geen makkelijke taak voor de bandenservice.

Het gevolg was dat de ‘hiel’ van de raceband soms brak. Pirelli heeft hiertoe de band licht aangepast, deze band werd al vanaf de races op TT Circuit Assen gebruikt. Tot nu toe mocht er in de Samsung BMW 130i Cup op de beide typen banden gereden worden. Sinds het kort geding is het dus niet meer toegestaan om op de ‘oude’ band te rijden.
De hele kwestie is een gevolg van de beslissing van BMW om uit marketingoverwegingen op originele BMW-wielen te rijden en niet, zoals in de autosport gebruikelijk, te kiezen voor ‘echte’ racewielen.

Gewijzigde wielen

Tijdens de races op het circuit van Zolder reden enkele teams met een aangepast wiel, waarvan een stukje van de velg aan de binnenzijde was verwijderd. Deze aanpassing heeft ook te maken met de montage van de banden op de velg. (Pas) tijdens de Trophy of the Dunes verscheen een officieel bulletin, waarin werd aangegeven dat het is toegestaan om met deze wielen te racen. Het gebruik van het ongemodificeerde wiel is overigens ook toegestaan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet