Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Benelux Racing League

BRL: Twee spannende races leveren vier verschillende winnaars (lang)


V6 vs. Light
De strijd in de V6 is dus erg spannend, in de BRL Light is er weinig sprake van interne strijd. Het BRL Light-veld is namelijk flink aan het vechten met de BRL-V6’en, want de Lights blijken in de regen veel sneller te zijn dan hun logge broertjes. De V6 wint het op het rechte stuk, maar dat weegt niet op tegen de tijdwinst die de Lights boeken in de bochten. Stuk voor stuk halen de kleintjes de grote jongens in, maar deze zijn – waarschijnlijk bang om opgehouden te worden – wat huiverig om de Lights voorbij te laten.

480_snelste_tijd_7670

Het verschil is echter tekenend als we kijken naar de rondetijden: Joey Hanssen rijdt de snelste ronde van de race met een 2:04.726, snelste V6 is Donny Crevels met een 2:06.598! “Ik kon per ronde wel een V6 pakken; de Light heeft een zoveel betere wegligging! Bij het aanremmen kon ik er bij komen en dan in de bocht voorbij steken.”

Doordat de Lights hun weg moeten zoeken door het V6-veld is er niet echt een strijd om de leiding. Alleen in de openingsfase vechten Joey Hanssen en Michel Schaap om de kop, waarbij Hanssen zich tot onderlinge winnaar kroont. “Na de start kon ik aanhaken en toen hebben we even flink gevochten”, aldus de jongeling. “Ik heb hem uiteindelijk gepakt en toen viel hij weg.” Vanaf een veilige tweede plaats valt Schaap echter langzaamaan terug, omdat er water in zijn bougies komt. Henry Zumbrink rijdt naar p2, Gaby Uljee pakt de derde plaats nog. “Ik hengelde Schaap eerst langzaam in, maar opeens ging het heel snel en kon ik hem pakken”, aldus de dame.

480_ophouden_7711

Alle coureurs waren het er echter over eens dat hun Light-race werd bepaald door de V6’en. “Misschien is het een ideetje om de volgende keer in de regen de Lights voor de V6’en te laten starten”, opperde Gaby Uljee. “Het leek net of ik als allerlaatste was gestart want ik moest continu langzamere auto’s inhalen. Ik kreeg ronden lang in mijn oor geroepen dat ik de snelste van het veld was. Alleen in de laatste ronde werd ik opgehouden door een V6 en toen dook Hanssen nog onder mijn tijd door en ging hij er met dat puntje vandoor.”

480_schaap_achter_7676

Ook in Zolder bepaalden de V6’en al het raceverloop van de Lights, maar Michel Schaap vat het probleem pakkend samen. “Wij moeten een bepaalde afstand houden op het V6-veld voor ons, maar dat valt niet mee. Als het gat te klein is komt onze kop vast achter hun laatste mensen, maar als het gat te groot is komen hun snelste mensen al snel bij onze langzaamsten. Dat is ook voor hen lastig, al lijkt mij dat een minder groot probleem, omdat het achterveld vaak uitgerekt is en de V6-mensen die achterblijvers dus gemakkelijk kunnen passeren.”

480_zumbrink_7532

De Hamilton van de BRL Light
In de slotfase weet Henry Zumbrink nog erg dichtbij leider Joey Hanssen te komen, maar een combinatie van de aan het kampioenschap denkende Zumbrink en de voor zijn eerste overwinning strijdende Hanssen zorgt ervoor dat de twee veilig naar de finish rijden. De tweede plaats van Zumbrink is nog steeds zijn slechtste seizoensresultaat; vier keer werd hij eerste vijf keer won hij. Een boven-Hamilton-achtig gemiddelde dus.

“Met de tweede plaats ben ik tevreden. Na de matige kwalificatie kon ik bij de start meteen al een paar man voorbij. In de laatste ronden liep ik nog in op Joey maar ik wilde geen onnodige risico’s nemen. Ik zag Joey zelfs in gevecht gaan met een paar V6-rijders. Best gewaagd want voor je het weet lig je eraf en kost het je de winst.”

480_uljee_7535
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet