IndyCar

Champcar Analyse Champcar GP Assen

Met een opkomst van bijna 75.000 toeschouwers over het gehele weekend waren de organisatoren evenals de deelnemers uiterst tevreden. Zowel winnaar Justin Wilson als de derde geklasseerde Bruno Junqueira concludeerden dat zij bij F1 evenementen betrokken waren geweest, die beduidend minder fans trokken.

Tekst Willem J. Staat.
winnaar_wilson
Een dolgelukkige Justin Wilson scoort zijn eerste seizoenszege in Assen. Foto: Willem
J. Staat.

Champcar leeft in Nederland
De als derde geëindigde Bruno Junqueira, die nog nooit in ons land was geweest, concludeerde dat Champcar behoorlijk leeft in Nederland. “Buiten de wedstrijden in Mexico ben ik nog nooit zoveel fans tegengekomen. Ik vind dat wij hier volgend jaar maar terug moeten komen” vond de Braziliaan. “In 2003 zijn wij ook al eens naar Europa geweest, maar we konden daar geen continuïteit aan geven, maar dit pakket ziet er beduidend beter uit. Justin Wilson kon de uitspraken van zijn Braziliaanse collega alleen maar onderstrepen. Met een groot aantal Europese rijders is er duidelijk behoefte aan Europese expansie in Champcar. Autosport. nl hoorde dat ook het management van een bekende Nederlandse multinational zich in Assen op de Champcarworldseries met betrekking tot het seizoen 2008 oriënteerde.

heylen
De teams van Conquest en Coyne deden het beter dan Minardi Team USA. Voor de
de in grote getale opgekomen fans was dit een zware teleurstelling. Foto: Willem
J. Staat
.
Strategie
De teams van Conquest en Dale Coyne leverden een uitstekende prestatie. Bruno Junqueira werd in de openingsronde het slachtoffer van een akkefietje tussen Paul Tracy en Robert Doornbos. Dat dit akkefietje voor Junqueira, die out of schedule reed, uiteindelijk een derde plaats zou opleveren kon niemand voorspellen. Dat Minardi Team USA zich zodanig in de strategie verslikte dat het voor Dan Clarke en Robert Doornbos slechts een 11e en een 13e plek opleverde is uiterst bedroevend voor het thuispubliek. Voor Dan Clarke was het een schrale troost dat hij de Champcar European Tour met een snelste ronde van 1.20.727 mocht afsluiten. Dat teams als Conquest en Dale Coyne, die over duidelijk minder budget beschikken als Forsythe, Newman Haas en Minardi Team USA siert hun motivatie. Hoewel Junqueira door zijn ongeplande stop “out of schedule” reed, aan de kop kwam, plaatsen verloor en vervolgens zelfs weer terugkwam is tekenend te noemen. Hoewel insiders beweerden dat het moeilijk was om op Assen in te halen liet onze zuiderbuur Jan Heylen een fraaie stukje hogeschool Champcar-racen zien door meerdere deelnemers in te halen, vervolgens methanol te sparen en uiteindelijk tweede te worden. Voor het team van Eric Bachelart was het het beste seizoensresultaat sinds 2005. Eric Bachelart. Paul Stoddart van Minardi Team USA verklaarde het slechte optreden als volgt: “Wij hadden wat moeite met de balans van het chassis, en het verloop van de wedstrijd was nou niet bepaald in ons voordeel.”

ingeklemd
Doornbos nog achter Heylen bij de start

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet