SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup: Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur winnen twee-uursrace


Morien/Duivenvoorde vecht echter terug en passeert op hun beurt Coronel weer. Die strijd blijft interessant, ronde na ronde wisselen de leiders van het veld van positie, de top vier rijdt binnen 5 seconde van elkaar hun rondjes. In ronde 17 valt Tom Coronel plotseling terug naar de vierde plaats, achter Van der Sloot/Verschuur.

Hoekzema/Oudshoorn is ondertussen weer opgeklommen naar een zesde plaats, maar het gat naar de kopgroep is inmiddels opgelopen tot meer dan een minuut. Alle equipes rijden nog, de eerste acht in dezelfde ronde.

In ronde 22, precies na een uur rijden, gaat Morien/Duivenvoorde de pits in voor de rijderswissel. Zij vallen terug tot op dat moment de zevende plaats. Engel/De Groot gaat dan aan de leiding, gevolgd door Coronel en Van der Sloot/Verschuur. Deze laatste equipe is de volgende die de pitistop doet in ronde 28, zij komen net na Morien/Duivenvoorde weer de baan op. Leiders Engel/De Groot volgen in ronde 30, zodat Tom Coronel fier aan de leiding gaat met een voorsprong op dat moment van 2.05.993. Dat blijkt niet genoeg voor een pitstop, want wanneer in ronde 33 de kopgroep allemaal de rijderswissel heeft gedaan is de leiding in handen van Morien/Duivenvoorde, gevolgd door de dames van de Landmacht. Renate Sanders heeft de derde plek in handen, op ruime voorsprong van de nummer vier Engel/De Groot. Deze vier zullen de strijd om de podiumplekken moeten uitvechten, want de nummer vijf, Rosier/Gras rijdt rond op ruim een minuut van de leider in de race.

Met nog een half uur te gaan rijdt Van der Sloot/Verschuur op zo’n acht seconden van de raceleider. De dames hebben de strijd nog niet opgegeven, zij lopen beetje bij beetje in en hebben geen druk meer van achteren. In ronde 41 passeert Rosier/Gras Engel/De Groot, die na de rijderswissel het tempo niet kan volgen.

De top drie zit binnen 14 sec. van elkaar, op ruim een minuut volgt Rosier/Gras. Van der Sloot/Verschuur loopt per ronde ongeveer een halve seconde in, met nog een kwartier en dus ongeveer zeven ronden te rijden belooft het een spannende finale te worden. De voorsprong van Morien/Duivenvoorde is dan nl. nog maar 1.3 sec.

In ronde 45 wordt het spannend voor Match Racing; De dames hebben de aansluiting gevonden bij de leiders, terwijl Engel/De Groot de pits inkomt. Veel tijd heeft de damesequipe niet nodig om een aanval te plaatsen, bij doorkomst in ronde 46 passeert zij de gele nummer 14 en neemt de leiding over om meteen een gaatje te slaan.

Daarmee is het podium bepaald, Van der Sloot/Verschuur pakken de zege voor Morien/Duivenvoorde en Sanders/Coronel.

Tom Coronel had het naar zijn zin gehad tijdens de race: “Het was erg leuk, ik kon goed naar voren rijden en toen ik Ferry (Duivenvoorde, red.) eenmaal gepasseerd was dacht ik weg te kunnen komen. Maar we hebben samen flink lopen rotzooien, dwars en naast de baan, het was ontzettend leuk. Ik heb enorm gelachen.”
Ook Ferry Duivenvoorde was enthousiast: “Ja, samen met Tom was het erg leuk, jammer dat we problemen kregen met de auto, want anders hadden we dat langer kunnen volhouden samen. Nu begon de auto te hikken als ik boven de 3700 toeren kwam en dan kun je niet meer echt voluit gaan. Ook Ronald had dezelfde problemen, gelukkig hebben we de race nog op een tweede plek kunnen uitrijden.”

Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot waren uiteraard blij met de zege. Sheila: “Toen ik de baan opkwam kon ik direct vol gaan en kon ik mezelf los rijden van Renate Sanders. Ik kreeeg door dat ik per ronde zo’n 0.7 per ronde inliep op Morien. Dus ik ging rekenen of ik nog voldoende tijd had om hem in te halen. Op een gegeven moment liep ik echter steeds meer in en kon ik hem redelijk makkelijk passeren.”

Uitslag race 1 SEAT Cupra Cup
Trophy of the Dunes Circuit Park Zandvoort, zaterdag 1 september 2007

1. Van der Sloot / Verschuur, 52 ronden
2. Morien / Duivenvoorde, op 8.480
3. Sanders / Coronel, op 15.280
4. Rosier / Gras, op 1.02.186
5. Kroes/Bakker, op 1.48.440
6. Engel /de Groot, op 1 ronde
7. Zwart/Den Boer, op 1 ronde
8. Mus/Dekker, op 1 ronde
9. Hoeksema/Oudshoorn, op 1 ronde
10. Heuser / Schilperoort, op 1 ronde

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet