IndyCar

Champcar: Andreas Wirth verpulvert record Verstappen

Andreas Wirth verpulverde tijdens de Rizla Racing Days het baanrecord op het circuit van Assen. De Duitser stelde het baanrecord voor auto’s met 1.28.776 op scherp. Wirth was bijna vier seconden sneller dan Jos Versappen met de A1 GP bolide. Dit belooft wat voor de Champcarwedstrijd op 2 september a.s. Wirth reed met een niet optimaal afgestelde auto. Kort voor de demonstratie sprak autosport. nl met Wirth.


Tekst Willem J. Staat

ws_wirth_bedankt_publiek
Andreas Wirth bedankt het publiek tijdens de Rizla Racing Days in Assen. Foto: Willem J. Staat

Uitgenodigd door Champcar
De Duitser Andreas Wirth was enorm verbaasd toen hij enkele weken geleden een telefoontje van de Champcar-organisatie kreeg. Vorig jaar verloor Wirth de Formule Atlantic titel in de slotfase van het kampioenschap. Daarnaast kwam hij Surfers Paradise voor het team van Dale Coyne uit en maakte een uitstekend debuut. In zijn eerste Champcar-wedstrijd eindigde de Atlanticicoureur direct als negende. De tweede wedstrijd in Mexico City verliep minder fortuinlijk. “Het was een weekend waar je niet graag aan herinnerd wil worden, de radiocommunicatie viel uit. De pitstops gingen mis, alles wat fout kon gaan, ging dan ook fout, maar achteraf was ik wel een ervaring rijker.” De Duitser kwam dit jaar niet in Champcar uit. “Hoewel ik een deel van het budget in februari bij elkaar had, bleek het achteraf niet voldoende” Wirth blijft realistisch:
”Op dit moment wordt er aan verschillende projecten gewerkt. Ik wil op niveau blijven racen, ik wil hier mijn geld mee verdienen, maar ik wil geen F1 coureur of een Michael Schumacher worden. Champcar is een uitstekend alternatief om op topniveau te racen.” Wirth vertelde autosport.nl ook dat hij eerder dit jaar met een toerwagen getest had. Maar liet het in het midden of het om een DTM of WTCC-auto ging.”

ws_wirth_acite
Wirth tijdens zijn recordrun op Assen. Foto: Willem J. Staat

Economie
“Als je de Duitse- en Nederlandse economie vergelijkt moet ik nu zeggen dat de Nederlandse eenzitterrijders veel meer mogelijkheden hebben om zich internationaal goed te ontplooien. Voor een klein land als Nederland kun je daar enorm veel respect voor hebben.” De Champcar demo vond met een PKV Lola-Cosworth plaats. “Champcar heeft een speciale auto voor dit soort doeleinden. In principe had ik graag met de nieuwe Panoz DP01 op Assen een demo gegeven, maar logistiek gezien was dit ivm de wedstrijd op Elkhart Lake jammer genoeg niet mogelijk. Ik ben er dan ook erg trots op dat Champcar mij de kans geboden heeft om als eerste Champcar-coureur het TT-circuit van Assen in te wijden,”
ws_wirth_box
Nog drie weken en dan verwelkomt Assen de Champcars. Foto: Willem J. Staat
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet