Columns

Column Rob Kamphues - POLO-KNUPPEL

‘What shall we change at the car?’ vraagt mijn Deense engineer Klaus na afloop van de vrije training. Ik ben gastrijder in de Internationale VW Polo Cup in het bijprogramma van de DTM. En ik ben 26ste en laatste op 3,7 seconden van de kop. ‘What shall I change’vraagt Klaus nog maar eens. ‘The driver, Klaus. Let’s just change the driver…’

Tekst: Rob Kamphues
Foto's: Gerrie Hoekstra, Tim Böhme en PR


480_kamphues_op_auto

Een commentaar op Autosport.nl schiet door m’n hoofd: ‘waarom laten ze niet een aanstormend talent in de die auto rijden?’Inderdaad, denk ik, wat doe ik hier. Ik had gehoopt op een plekje in het middenveld, maar wat ik ook probeer aan de afstelling van de auto, iedereen gaat harder, behalve ik.
Dan brengt de telemetrie uitkomst. Onwaarschijnlijk wat ze in die polo-cup allemaal registreren. Van de snelheid waarmee je aan je stuur draait, de hoek die de neus van de auto maakt als je remt tot de tijd die je de koppeling indrukt. En daar blijkt iets verrassends. Ik verlies een volle seconde bij het opschakelen naar de vijfde en zesde versnelling. Een volle seconde! Nog nooit heb ik zo gemakkelijk tijdwinst in de schoot geworpen gekregen. En nog eens een seconde kan ik winnen door alle bochten 1 kilometer per uur harder in te duiken. Dat kan omdat de Dunlop-slicks bij het isnturen veel meer grip hebben dan de Toyo-intermediates waarmee ik in mijn eigen klasse (De VW Golf Endurance) rij. Daar was ik zonder de ingenieurs van Volkswagen nooit achter gekomen.

480_kamphues_actie1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet