GT

FIA GT: Carsport Holland Corvette wint 24 uur van Spa-Francorchamps


Pech voor Menten, Kox en Bleekemolen
De Total 24 Hours of Spa 2007 eindigt voor HD GIGAWAVE Reiter Engineering na 13 uur wedstrijd. Voor Jos Menten is het zijn eerste opgave in vier deelnames.
Het is Jos Menten die om 16u00 de start neemt. “Ik had een goede start. Ik kon meteen voorbij Pedro, maar we wisten op voorhand dat onze topsnelheid aan het einde van de rechte lijn lager zou liggen dan die van de concurrenten”, vertelt de 26 jarige coureur. “Toen Bert Longin me aan de binnenkant wilde passeren, liet ik dus wijselijk de deur open. Maar toen sloeg het noodlot toe. Ik was nog maar net aan de busstop chicane, en ik kreeg het vermogen niet meer omgezet op de baan. Eén van de aandrijfassen achteraan had het begeven.”

480_menten1

Uit veiligheidsoverwegingen wisselt de pitcrew van HD GIGAWAVE Reiter Engineering de beide aandrijfassen… maar binnen het uur manifesteert het probleem zich opnieuw: “De auto stond té laag afgesteld, waardoor de druk op de aandrijfassen te groot werd. Dit had tot gevolg dat de assen het telkens begaven. Uiteindelijk kostte dit ons 22 ronden… hopelijk hebben we nu onze portie pech gehad en kunnen we deze race tot een goed eind brengen”, vertelt de Limburger na zijn eerste stint. Peter Kox werkt probleemloos zijn relais af en laat het stuur aan Jeroen Bleekemolen. De A1 GP-rijder is bezig aan een goede stint, tot -net zoals in Silverstone- de noodknop uitklapt, wat opnieuw resulteert in tijdsverlies. Wanneer ‘Bleek’ de pitlane induikt, is het opnieuw de beurt aan Jos Menten: “Ik was bezig aan mijn eerste ronde, en op het einde van de rechte lijn van Kemmel klapte een steunpunt van de achtervleugel los. Metaalmoeheid…! Gelukkig reageerde het team snel. Er werd een nieuwe steun gemonteerd, maar we verloren opnieuw zeven ronden met de noodknop en het probleem met de achtervleugel.”

480_menten2

Een goede klassering is uitgesloten voor het trio Kox-Menten-Bleekemolen: “Met zo’n grote achterstand kunnen twee safety-car fases je niet helpen. Het is nu zaak van uit te rijden, en kijken of we misschien na twaalf uur wat puntjes kunnen sprokkelen”, aldus Menten rond middernacht. De Nederlanders staan dan 28ste geklasseerd. Omstreeks 02u00 kruipt Menten weer achter het stuur van de Lamborghini Murciélago R-GT: “Ik kon in mijn stint nog opklimmen naar de 23ste plaats, en het leek eindelijk goed te gaan met de auto. Ik kwam binnen voor een geplande rijderswissel en gaf het stuur over aan Peter… maar zijn opmars werd gestopt door een probleem met één van de aandrijfassen. Voor Peter zat er niets anders op dan de Lambo langs de baan te parkeren. Over and out. We wisten op voorhand dat het moeilijk zou worden.”

Uitslag 24 uur van Spa-Francorchamps 2007 - (onder voorbehoud):
1. GT1 - #5 - Carsport Holland - Corvette C6R, 532 ronden in 24u00m20.547s
2. GT1 - #1 - Vitaphone Racing - Maserati MC12, +1:17.756
3. GT1 - #4 - PK Carsport - Corvette C5R, +3 ronden
4. GT1 - #2 - Vitaphone Racing - Maserati MC12, +3 ronden
5. GT1 - #11 - Scuderia Playteam - Maserati MC12, +5 ronden
6. GT1 - #3 - Luc Alphand Aventures - Corvette C6R, +11 ronden
7. GT1 - #16 - JMB Racing - Maserati MC12, +17 ronden
8. GT2 - #97 - BMS Scuderia Italia - Porsche 997 GT3 RSR, +21 ronden
9. GT2 - #76 - IMSA Performance - Porsche 997 GT3 RSR, +25 ronden
10. GT1 - #18 - Selleslagh Racing Team - Corvette C5R, +30 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet