GT

FIA GT: Henk Haane met JMB Ferrari aan de start op Spa

Henk Haane, vorig jaar kampioen met de First Motorsport Porsche 996 GT3 in de Class 3 in de Belcar  Original stapt voor de 24 Uur van Spa komend weekend over NAAR ferrari en komt uit voor het JMB-Team

tekst PR

haane_spa_214_uur


Komende zaterdag wordt op het mooiste circuit ter wereld de Total 24 Hours of Spa op gang geschoten. Belcarkampioen 2006 in Divisie 3 met First Motorsport, Henk Haane ziet met zijn deelname aan de Total 24 Hours of Spa 2007 een droom in vervulling gaan. Enerzijds heeft de Belgische Nederlander in zijn al lange en succesvolle carrière nog nooit aan de aftrap gestaan van deze gerenommeerde etmaalrace. Anderzijds is het besturen van een Ferrari 430 in raceversie een droom die Haane reeds geruime tijd koestert.

“Ik kreeg van enkele teams aanbiedingen in de bus om de Total 24 Hours of Spa te betwisten”, beaamt Henk Haane. “Vooral First Motorsport stond met stip genoteerd op mijn verlanglijstje. Maar de zitjes op de Porsche 997 GT3 en het daaraan gekoppelde kostenplaatje raakten niet ingevuld. Ik ken de Porsche 997 van First als mijn broekzak. In de Mediagroep Van Dyck Belcar deel ik deze wagen trouwens met Gosse Stielstra. Er waren nog andere teams die me een zitje aanboden in een Porsche. Maar als het niet lukte met First Motorsport ging mijn keuze uit naar een andere wagen om zodoende eens iets anders tussen de kiezen te krijgen en mijn ervaring verder uit te breiden”.

”Ondanks het feit dat we door de reglementering betreffende de “Coupe du Roi” buiten competitie rijden en niet kunnen meespelen voor een goede klassering in GT3, heb ik toch uiteindelijk mijn hart laten spreken en gekozen om met de Ferrari 430 GT3 van JMB Racing te rijden. Een zéér professioneel team uit Monaco dat naast de drie Ferrari’s GT3 ook nog een exemplaar inzet in GT2 en een Maserati MC12 in GT1. Ikzelf vorm ploeg met Peter Kutemann. We rijden met drie identieke wagens en gaan resoluut voor de “Coupe du Roi” of “de Beker van de Koning”, besluit ‘fast’ Henk.

De strijd voor de “Coupe du Roi” is een wedstrijd in de wedstrijd met een héél apart karakter en reglement. Vrij ingewikkeld, maar het komt erop neer dat de deelnemende teams moeten inschrijven met drie identieke wagens in FIA GT3-homologatie. De drie wagens moeten in identieke kleuren rijden en krijgen eenzelfde wedstrijdnummer opgekleefd, extra voorzien van een A, B of C.
Het is een vorm van aflossingswedstrijd waarbij er telkens maar één van de drie wagens op de omloop aanwezig is. Iedere wagen wordt bemand door twee piloten die niet van wagen mogen wisselen. Indien een wagen uitvalt op de piste dient de aflosser 30 minuten te wachten voor hij de piste opkomt. Iedere relais duurt minimum 45 minuten alvorens de wagen mag worden afgelost. Indien een wagen bvb. na 15 minuten de stands opzoekt voor reparatie van één uur, zal de volgende wagen pas mogen starten wanneer de volle 45 minuten van zijn voorganger zijn verstreken. In geval van voormeld voorbeeld moet de volgende wagen dus nog 30 minuten op zijn honger blijven. Voor het eindklassement van de “Coupe du Roi” primeren de teams die met drie wagens de wedstrijd uitrijden. Indien echter blijkt dat een team met twee wagens méér ronden heeft afgelegd gaat de felbegeerde trofee toch naar een team dat de drie wagens in wedstrijd weet te houden.

In de strijd voor de “Coupe du Roi” zullen de JMB-Ferrari’s het moeten opnemen tegen de Lamborghini’s Gallardo van S-Racing. Méér dan waarschijnlijk wordt dit een interessante race in de race waarbij ook het uithoudingsvermogen van wagens/piloten/teams zwaar op de proef zal worden gesteld.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet