DTM

DTM: Häkkinen profiteert van safety-car-fase en wint



dtm_mika_op_dak

Häkkinen: "Altijd in jezelf blijven geloven"
De safety-car-fase was nodig nadat de Mercedes van Alex Margaritis op hoge snelheid van de baan was geraakt. Juist op dat moment kwam Häkkinen voor de tweede keer in de race binnen en dat was voor de Fin de sleutel tot de overwinning, die hij keurig naar huis reed. Nadat hij op de Norisring vanwege een safety-car niet de vruchten kon plukken van een goede uitgangspositie, had Häkkinen ditmaal dus het geluk aan zijn zijde. “Ik heb nooit van zo’n slechte startpositie een race gewonnen”, zei de Fin. “Je moet altijd in jezelf, in je team en je auto blijven geloven en je moet de hele race pushen. Ik race al lang genoeg om dat te weten, en nu werd die inzet beloond.” Ondanks zijn vroege pitstops had Häkkinen geen noemenswaardige problemen met zijn banden. “We hadden voor de race wat veranderingen aan de auto doorgevoerd en daardoor deden de banden het prima, geen enkel probleem.”

dtm_start

Hier Mattias Ekström nog aan de leiding voor Tomczyk, Prémat en Spengler

Ekström tevreden met tweede plaats en leiding in kampioenschap
Mattias Ekström, die vanaf de pole-position startte en gedurende de beginfase van de race het veld aanvoerde, was tevreden met de snelheid van zijn Audi. “Een safety-car was voor ons de grootste bedreiging, en helaas kwam die in actie”, zei hij na afloop. Door de neutralisatie verloor hij een voorsprong van 16 seconden. “Ik had genoeg kansen om Mika in te halen, maar in de bochten lag er zoveel zand op de baan, dat dat veel te gevaarlijk zou zijn geweest. Uiteindelijk ben ik wel tevreden met de tweede plaats en de leiding in het kampioenschap”, aldus de Zweed. Dat hij geen onnodige risico's nam, was logisch: hij was toch al zeker van de leiding in de tussenstand en als hij gewonnen had, hadden alle 2007-Audi's voor Zandvoort vijf kilo extra mee aan boord moeten nemen, terwijl ze nu vijf kilo lichter mogen worden...

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet