DTM

DTM: Häkkinen profiteert van safety-car-fase en wint

dtm_mika_actie

Mika Häkkinen won vanaf startplaats vijftien

Na de uitloopronde, die hij in tergend langzaam tempo aflegde, moest Mika Häkkinen eerst eens zoeken waar hij überhaupt moest parkeren om het podium op het circuit van Mugello te bereiken. Geen wonder, want als je als vijftiende start, maak je je normaalgesproken om dat soort dingen geen zorgen. Dit keer was het echter anders. Häkkinen profiteerde van een safety-car-situatie, net op het moment dat hij zijn tweede verplichte pitstop maakte. Daardoor kon hij de leiding in de wedstrijd overnemen en vervolgens zijn tweede seizoenszege naar huis rijden. En anders dan op de Lausitzring krijgt hij nu wel het volledige puntenaantal bijgeschreven. Mattias Ekström redde de eer voor Audi door met zijn tweede plaats de leiding in het kampioenschap over te nemen, maar de prestaties van het Beierse merk, dat de eerste vijf plaatsen in de startopstelling bezette, mag toch ronduit teleurstellend genoemd worden. Met zo’n uitgangspositie mocht er van Audi op z’n minst een overwinning worden verwacht, en dat werd niet waargemaakt.

Tekst: René de Boer

Fouten tijdens pitstops
Audi was in de tests en de trainingen het snelste merk, maar in de race was het voor de vijfde keer dit seizoen Mercedes-Benz dat in de persoon van Mika Häkkinen met de overwinning aan de haal ging. Voor 14.138 bezoekers bij de première van de “nieuwe” DTM op Mugello was het snelheidsvoordeel van Audi duidelijk niet genoeg om de strijd in het voordeel te beslissen, vooral omdat er gewoon teveel fouten werden gemaakt. Dat was vooral het geval tijdens de tweede verplichte pitstops, die iedereen aflegde tijdens de safety-car-fase. Bij Martin Tomczyk bleef de tankkan te lang hangen, bij Tom Kristensen waren er problemen met de bevestiging van het
rechter voorwiel.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet