BMW 130i Cup

BMW 130i Cup: Ricardo van der Ende slaat zijn slag op TT Circuit Assen (Lang)

  
480_666

Opnieuw opgebouwd, de vertrouwde rood-witte BMW 130i met startnummer 5 van Rory Bertram.

Het vierde raceweekeinde van de Samsung BMW 130i Cup trok twintig deelnemers. Rory Bertram was er weer bij met een nieuw opgebouwde auto, nadat hij de Pinksterraces had gemist. Rory’s auto raakte zwaar beschadigd bij een megaklapper tijdens het WTCC-evenement op Circuit Park Zandvoort. Op TT Circuit Assen verscheen hij aan de start met de gerepareerde BMW waarmee hij tijdens de Paasraces bij de ‘Ricardo-crash’ in de Gerlachbocht betrokken was. Allard Kalff ontbrak vanwege commentaarverplichtingen op Silverstone, Sebastiaan Bleekemolen verbleef op hetzelfde circuit vanwege zijn deelname aan de Porsche Supercup.

480_743

Terug van weggeweest: Willem Cornelissen.

Willem Cornelissen bestuurde de BMW 130i van Sebastiaan. Hij reed vorig jaar een compleet seizoen in de BMW 130i Cup. “Tijdens de volgende race, op het circuit van Zolder, ben ik weer van de partij”, aldus Cornelissen, in het dagelijks leven adjunct-directeur van Team Bleekemolen-partner en BMW-dealer Bert Story.

Rentree na dertien jaar

480_736

Ron Swart maakte na dertien jaar ‘racepauze’ zijn rentree in de autosport. Swart won in 1994 de nationale titel in de Formule Ford. “Ik heb vervolgens nog wel met een toerwagen getest, maar er nooit mee geracet”, aldus de Zandvoorter. Hij werd gevraagd door Dillon Koster, teameigenaar van het Certainty Racing Team, als vervanger van Marc Koster. “Ik ken Dillon goed, ik werk onder meer voor hem als instructeur tijdens incentives van Certainty”, aldus Swart.

Lichtgewijzigde Pirelli’s

De Samsung BMW 130i Cup reed op TT Circuit Assen voor de eerste keer op lichtgewijzigde Pirelli’s. De merkencup rijdt vanaf dit seizoen op originele BMW-wielen. Marketingtechnisch is dat natuurlijk leuk, maar het zijn geen echte racewielen. De wielen zijn geschikt voor de montage van run flat-banden, de wielen zien er daardoor qua constructie iets anders uit dan ‘normale’ wielen.

480_682

De velg was eigenlijk iets te krap voor de raceband. Dat is nu opgelost door een minimale aanpassing aan de hiel van de band. Voor de rijders maakt het niet of nauwelijks verschil, voor de mensen van Prins Techniek die de bandenservice verzorgen wel. “De band is moeilijker te monteren”, ervaarde Ben Prins.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet