Formula Ford

Formule Ford: thriller in Assen (lang)


480_knap_4848

Achter de kop
Knap was wel te spreken over zijn race en het gevecht met Van der Lof. “Wat een superrace. Bij de start viel ik terug van de vijfde naar de achtste plaats. Nadat Vuik eraf ging raakte ik in gevecht met Shirley. Dat duurde tot de finish. In de laatste ronde kon ik er weer langskomen. Met deze plek ben ik dik tevreden.” Gemengde gevoelens bij Svensson. “De auto loopt super en is ontzettend snel. In rondetijden zit ik bij de top. Ook na die drive through penalty kon ik weer snel opklimmen. Voor de tweede race kan ik nog iets aan de set-up aanpassen. Dan start ik vanaf de vijfde plaats en zit meteen bij de kop zonder dat ik me er eerst naartoe moet vechten.” Over zijn straf, de drive trough, was hij duidelijk. “Volledig onterecht. Voor de eerste bocht remde iedereen hard, ik ook en kon geen kant op. Mijn wielen blokkeerden en ik gleed tegen Vestergaard aan, maar die stond op dat moment al dwars. Hij spinde niet omdat ik hem raakte.” Vuik had na zijn regelmatig verkennen van de grasstrook iets uit te leggen. “De auto blokkeerde achter. Ik heb de remdruk tijdens het rijden nog aangepast maar het hielp niet. Drie keer ging ik er in dezelfde bocht vanaf. De auto is verder wel snel. We weten waar het probleem zit en kunnen het voor de tweede race oplossen.”

480_rogier_de_wit_4214

Rogier de Wit was wel tevreden over zijn snelheid maar minder over zijn positie. “Ik startte niet goed en verloor ook nog eens vier plaatsen door die spinnende Vestergard. Daarna spinde ik zelf ook nog een keer bij een onderonsje met mijn neef. De auto is goed en de snelheid is er wel. Ik was een seconde sneller dan gisteren en reed snellere tijden dan de nummer drie. Je moet alleen tijdens de race op het juiste moment op de juiste plek zitten om daarvan te profiteren.”

480_auke_4193

Twee
De nummer twee in de Zetec-klasse, Genemans wist waar hij de race ‘verloren’ had. “De auto was super. Het was een hectische start, maar ik kwam als eerste de bocht uit. Michel startte ook goed want die zat al meteen achter me. We kwamen op een gegeven moment tussen wat Duratecs terecht. Omdat die toch sneller zijn kun je ze maar beter voorbij laten. Toen Svensson me inhaalde gleed hij rechtdoor waardoor ik van mijn lijn moest en Michel er langs kon. Ik kon het gat wel weer dichtrijden maar Michel is zo ervaren, daar kom je niet zomaar langs. Ik wilde ook niet ten koste van alles een poging wagen want de punten voor het kampioenschap zijn belangrijk. Michel lekte veel koelvloeistof, ik kreeg het onder andere op mijn helm. Ik weet dus niet of zijn motor het vandaag nog langer volhoudt.”

Vanaf laatste rij
Florie was zeker na alle problemen van de kwalificatie dik tevreden met zijn zege, pas zijn derde in 14 jaar racen op Assen.

appie_4412

“Appie is nog een groot deel van de nacht bezig geweest om het differentieel te repareren. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik er in de training vanaf ben gegaan. Ik had een goede start en lag meteen tweede. Tot de achtste ronde liep alles perfect. Toen begon de motortemperatuur snel op te lopen. De motor schakelt dan over op een noodprogramma en levert minder vermogen. Daarmee werden het nog twee spannende laatste ronden met een aandringende Auke. Gelukkig hield de motor het vol al heb ik de auto na de finish wel meteen aan de kant gezet.” Minder vrolijk keek, ondanks een derde plaats Stuart. “In de eerste bocht werd ik opgehouden en moest weer als laatste beginnen. Ik werkte me op naar de derde plaats achter Auke en Michel toen er een Duratec in de weg zat en ik spinde. Kon ik weer opnieuw beginnen. Uiteindelijk kon ik in de voorlaatste bocht de derde plaats weer overnemen. Ik heb in ieder geval wel de snelste ronde gereden.”

480_podium_zetec_4882

Geen podium
Van Dongen zag zijn mooie pole position al in de eerste bocht verloren gaan. “Vestergard spinde en zat in de weg waardoor ik een paar plaatsen verloor. Ik reed daarna wel hetzelfde tempo als de leiders en had een paar leuke gevechten, maar als ze er eenmaal voorzitten wordt het moeilijk. Maliepaard had in zijn eerste race op droog asfalt ook het nodige meegemaakt. “Het viel niet mee. Bij de start had ik problemen met de koppeling. De auto rolde wat vooruit en juist op het moment dat ik op de rem trapte gingen de lichten uit. Daarna had ik een goede eerste ronde en kon in een mooie actie langs Van Dongen komen. De rondetijden waren goed en ik reed het gat naar Melroy dicht. Ik kwam beter de Geert Timmerbocht uit maar Melroy blokte me. Op een gegeven moment spinde Stuart. Ik kon er net langs sturen maar spinde vervolgens zelf. Jammer anders had er meer ingezeten”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet