Formula Ford

Formule Ford: John Svensson wint na ongekend gevecht om kop

480_fford_rij2

De Formule Ford kende als ontknoping van het Dutch Power Pack op Assen een ongekend spannende, twaalf ronde durende strijd om de overwinning. John Svensson, Anders Krohn en Francesco Pastorelli mochten allen eens aan de leiding ruiken, maar een aanval op de kop kon zomaar resulteren in een vijfde plaats twee bochten later. Uiteindelijk was John Svensson de beste van de race, hij eindigde voor Francesco Pastorelli en Anders Krohn. Ook in de Zetec-klasse was de strijd om de kop fel; Melroy Heemskerk hield uiteindelijk Jan Paul van Dongen slechts een tiende achter zich.

Tekst: Daan Jeuken
Foto's: Tim Böhme


De race begint al in de wetenschap dat de Zetec-winnaar van race 1 niet meedoet; Michel Florie heeft een kapotte koppakking en kan helaas niet deelnemen aan de tweede race.

Francesco Pastorelli komt bij de start slecht weg en is zo hard aan het verdedigen richting Jongejans en Vuik dat Anders Krohn vanaf plaats vier oprukt naar de leiding. In zijn kielzog duikt de als vijfde gestarte John Svensson als tweede de Haarbocht in. Een ronde later weet de Belg de Noor zelfs te passeren en leidt Svensson de wedstrijd. De volgorde verandert later die ronde alweer als Krohn en Pastorelli met zijn tweeën leider Svensson passeren.

Het gevecht om de leiding is in die openingsfase erg boeiend, want binnen drie bochten liggen zowel Pastorelli, Krohn als Svensson aan de leiding. Maar de groep is nog groter, want de eerste vijf zitten binnen een seconde, terwijl de eerste negen binnen 2,5 seconde zitten. Dit groepje wordt echter gereduceerd tot zeven wanneer Shirley van der Lof en Rogier de Wit samen de baan af schuiven.

Terwijl de twee buitenlanders op kop zich een beetje los proberen te maken van de rest van het veld, weet Henk Vuik Pastorelli te passeren. Vuik weet ook de aansluiting weer te vinden bij de koplopers, terwijl achter Pastorelli ook beide KTG-rijders Knap en Jongejans aansluiten, die daarbij ook nog een onderling robbertje uitvechten. Met vier rijders binnen een seconde naderen we de ontknoping.

Anders Krohn zit in de laatste ronden te loeren en te loeren, hij lijkt duidelijk sneller te zijn dan Svensson, die vooral op het rechte stuk heel hard gaat. Bij het aanremmen van de Haarbocht probeert Krohn de leiding te pakken, maar in plaats daarvan husselt de hele groep van plaats. Pastorelli pakt de leiding, voor Svensson en Vuik. Enkele bochten later pakt Svensson echter weer gewoon de leiding terug. Krohn valt terug naar plaats vijf achter Simon Knap. In de laatste ronde lijkt Pastorelli nog een kamikazeactie te wagen op Svensson, maar de Belg houdt stand en wint met een voorsprong van 0.079. Anders Krohn vecht zich in de laatste ronde nog terug naar de derde plaats.

Anders Krohn eindigde de race wederom als derde, maar was ditmaal vele malen tevredener dan vanochtend. “De derde plaats is slecht gezien mijn snelheid, maar gezien de vijfde plaats waar ik de voorlaatste ronde nog lag is het prima. Ik zat lange tijd achter Svensson en ik was een stuk sneller, maar hij was heel goed op het rechte stuk. Ik kon hem erg gemakkelijk volgen en probeerde hem in te halen, maar we raakten elkaar een beetje en daardoor viel ik terug naar plaats vijf. Toen vocht ik me in de laatste ronde nog twee posities, waar ik dus alleen maar tevreden mee kan zijn, maar ik had de snelheid om te winnen. Desondanks was dit echt een super race, dit is racen!”

Behalve aan kop van het veld werd ook in het middenveld hevig gevochten voor de leiding in de Zetec-klasse. Melroy Heemskerk toonde zich de sterkste. “Ik had een goede start en pakte Auke al snel. Daarna kwam ook Liroy Stuart nog aanvallen, maar hij ging van de baan. Daarna had ik voortdurend Auke en Jan Paul op mijn dak en zij waren een stuk sneller. We hebben wel acht ronden zitten bakkeleien of zo, maar ik heb ze toch mooi achter me weten te houden.”

480_finish_ford2

Uitslag race 2 Formule Ford
DPP Assen, zondag 8 juli 2007

1. John Svensson, 12 ronden
2. Francesco Pastorelli, op 0.072
3. Anders Krohn, op 1.151
4. Laurens de Wit, op 1.220
5. Simon Knap, op 1.971
6. Rogier Jongejans, op 2.107
7. Henk Vuik, op 13.343
8. Melroy Heemskerk, op 16.811 (Zetec)
9. Jan Paul van Dongen, op 16.910 (Zetec)
10. Auke Genemans, op 17.330 (Zetec)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet