WTCC

WTCC: 1-2-3 voor Chevrolet in Porto, Coronel vierde


Chicane zorgt voor commotie
De uitermate krappe chicane op het rechte stuk van start en finish zorgde zoals verwacht voor heel wat commotie. Eerst reed Michel Jourdain de bandenstapels in de chicane helemaal omver, waarop een “full-course-yellow” volgde. Daarna raakte James Thompson met het rechter voorwiel van zijn Alfa de bandenstapel bij het uitkomen van de chicane, waarop het wiel met ophanging en al afbrak. Thompson reed niettemin zijn persoonlijke snelste ronde, goed voor de voorlopige tiende plaats, maar strandde enkele meters later, waarop de sessie werd onderbroken met nog 19 minuten en 42 seconden op de klok. Op dat moment stond Tarquini aan de leiding voor de beide Chevrolet-rijders Menu en Larini, de beide SEAT-coureurs Muller en Coronel en de beide BMW’s van Priaulx en Müller. Andere rijders met schade aan de ophanging na het raken van de afgrenzing van de baan waren eerder al lokale held Tiago Monteiro en Jordi Gené.

Spaanse en Portugese rijders in de problemen
De rijders van het Iberisch schiereiland leken niet goed uit de voeten te kunnen op het stratencircuit, want nadat de sessie was hervat raakte ook de Spanjaard Felix Porteiro met de achterkant van zijn BMW de bandenstapel. Even later was het opnieuw Monteiro die in de bandenstapels belandde bij het uitkomen van de chicane, waarop weer een rode vlag volgde. Ditmaal bleef de klok staan op 11 minuten en 48 seconden. Na de herstart counterden de Chevrolets, netjes in gesloten formatie rijdend met Menu voor Larini en een paar meter daarachter Rob Huff. Menu pakte de eerste plek, gevolgd door Larini, maar even daarna kwam Huff over de eindstreep en reed de tweede tijd. Daarvan schrok de Brit zelf zo, dat hij in de derde bocht rechtdoor schoot, maar hij kon zijn sessie voortzetten.

480_coronel_wtcc

Beste kwalificatieresultaat voor Tom Coronel
Ook Coronel kon zich direct na de herstart verbeteren: de Gooise coureur reed de vierde tijd en was daarmee snelste SEAT-rijder, voor merkgenoten Tarquini en Muller. Jörg Müller wilde ook proberen om van zijn achtste plaats een betere positie te maken, maar de Duitser overdreef het, raakte de muur en strandde met los rechter voorwiel. Met nog drie minuten op de klokken waren er dus geen tijdsverbeteringen meer, want waar de auto van Müller stond werden gele vlaggen gezwaaid. Aan het slot van de sessie was er nog wel een bizarre aanrijding, opnieuw in de chicane voor start en finish. Colciago miste bij het remmen volledig zijn rempunt, raakte hard de achterkant van de BMW van Porteiro, die vervolgens in de betonnen muur knalde. Colciago’s SEAT liep flinke schade aan de voorkant op en vatte zelfs vlam, maar door snel ingrijpen van de baancommissarissen bleven de gevolgen beperkt.

480_tielemans

Olivier Tielemans had het lastig op het stratencircuit van Porto en kwam niet verder dan de 23e tijd. Overigens nam hij geen onnodig risico, omdat hij na een motorwissel sowieso van achteraan moet starten.

Uitslag:
1. Alain Menu, Zwi, Chevrolet Lacetti, 2.06,927
2. Rob Huff, GBr, Chevrolet Lacetti,op 0,760
3. Nicola Larini, Ita, Chevrolet Lacetti, op 0,804
4. Tom Coronel, Ned, SEAT Leon, op 0,831
5. Gabriele Tarquini, Ita, SEAT Leon, op 0,916
6. Yvan Muller, Fra, SEAT Leon, op 1,029
23.Olivier Tielemans, Ned, AlfaRomeo 156, op 5,994
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet