DTM

DTM: Commentaar: Gang van zaken wekt verbazing

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Dat is ook in Duitsland zo. En ook in de DTM. Maar de gang van zaken tijdens de vijfde ronde van het kampioenschap, afgelopen zondag op de Norisring in Neurenberg, wekt wel verbazing. En is eigenlijk onwaardig voor een serie die zichzelf als toonaangevend internationaal toerwagenkampioenschap afficheert.

Wat is er gebeurd? Allereerst de situatie rondom de pitstop van Bruno Spengler. Sinds dit jaar geldt de regel dat de pitstraat gesloten wordt op het moment dat de safety-car de baan opkomt, om te voorkomen dat rijders zichzelf zo een extra voordeel verschaffen door te stoppen en dan voor de safety-car weer de baan oprijden. Spengler reed de pitstraat in op het moment dat het licht nog groen was, maar het licht was eenduidig rood op het moment dat hij de pitstraat weer verliet. Een opname van de onboard-camera van de Duitse televisiezender ARD laat dit onomstotelijk zien, de foto werd gisteren in kleur afgedrukt in de “Süddeutsche Zeitung”. De wedstrijdleiding was van mening dat “Spengler al te dichtbij de lijn was om nog te kunnen remmen”, hetgeen op z’n zachtst gezegd verbazend is. Wanneer ben je “te dichtbij”? Tien meter? Twaalf meter? “Rood is rood”, vonden anderen. Dat geldt ook in het normale verkeer: als je door een rood stoplicht rijdt en geflitst wordt, ben je strafbaar. Geen discussie.

Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich, aanvankelijk overduidelijk in zijn standpunt dat Spengler bestraft moest worden, wijzigde zijn mening na het zien van beelden bij de wedstrijdleiding. “Het had ook een van onze rijders kunnen overkomen.” Dat Audi niet in protest ging, verbaast echter velen, niet in de laatste plaats de Audi-coureurs zelf. Mattias Ekström was furieus en moest eerst tot kalmte gemaand worden, voordat hij iets zei tijdens de persconferentie. Ook een Audi-teambaas was duidelijk: “Als het omgekeerd was geweest, weet ik wel wat Mercedes gedaan zou hebben…”

Let wel, we willen niets afdoen aan de prestatie van Spengler, die op de Norisring het hele weekend de snelste man was. Maar waar in de DTM in andere gevallen voor het minste of geringste een “drive through” wordt uitgesproken, veelal voor aanrijdingen die bijvoorbeeld in het WTCC aan de orde van de dag zijn, is nu het onbestraft blijven van het door rood rijden voor ons onverklaarbaar.

Was er verder nog iets? Oh, ja, de safety-car. Die de baan opkwam voor de leider in de wedstrijd, Mika Häkkinen (Spengler was op dat moment immers op weg vanuit de pitstraat). En Häkkinen reed vervolgens op flinke snelheid de safety-car voorbij, naar verluidt om een aanrijding te voorkomen. Inderdaad staat de safety-car op de Norisring aan de linkerkant, een lastig punt. Dat is bekend. Maar al een halve ronde van tevoren werden de borden met “SC” getoond en gele vlaggen gezwaaid. Dan zou Häkkinen dus hebben kunnen verwachten dat er op het rechte stuk een safety-car staat. Dat hij na enkele tientallen meters afremde en vervolgens de safety-car weer liet passeren, doet aan het vergrijp (inhalen van de safety-car) niets af. Dat je een fout herstelt, betekent nog niet dat je geen straf krijgt. Echter: wederom gebeurde er niets. En dat terwijl Uwe Alzen in de race om de Duitse Porsche Carrera Cup op hetzelfde circuit voor precies hetzelfde vergrijp een “drive through” kreeg, die later werd omgezet in 30 strafseconden, waardoor de Duitser de overwinning misliep…

Komt nog bij dat dit seizoen de bezoekersaantallen en TV-kijkcijfers in de DTM nogal teruglopen. Mede omdat door de verplichte pitstops kijkers vaak totaal geen idee meer hebben van het raceverloop en wie nu precies waar in het klassement ligt. Vinden er dan ook nog acties plaats die duidelijk en voor iedereen zichtbaar tegen de regels ingaan, dan haken veel mensen gewoon af. En dat is heel begrijpelijk. Bovendien is duidelijk dat ook een nieuwe wedstrijdleiding – de oude garde werd na de race op de Lausitzring aan de kant gezet – geen garantie is dat dingen nu wel goed gaan…


Tekst: René de Boer
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet