Benelux Racing League

BRL-coureurs genieten van circuit Spa-Francorchamps (lang)



480_strous_training

Junior Strous: “Gisteren heb ik in de vrije training maar een paar ronden kunnen rijden. De afstelling van de auto klopte niet dus de monteurs zijn vannacht tot half drie bezig geweest om alles om te gooien. Het ging nu ook een stuk beter. Een vijfde tijd nadat ik zo lang niet in de auto gezeten heb, is niet slecht. Ik maak me alleen wat zorgen over mijn pols. In de Formule Atlantic maak je korte heftige stuurbewegingen. In de BRL moet je veel langer kracht zetten op het stuur waardoor je polsen veel zwaarder worden belast. Na twee ronden doet het al vreselijk zeer, dus hoe dat tijdens de race moet gaan weet ik nog niet.”

480_freebird_actie

Slipstream
Dick Freebird: “Nee, dit ging niet zo goed. Ik had vreselijk veel last van onderstuur. De rijders met meer ervaring weten hoe ze dat met een andere rijstijl moeten opvangen. Mij ontbreekt het aan die ervaring. Tijd om iets aan de afstelling te veranderen was er met een kwalificatie van twintig minuten ook niet. We gaan nu de gegevens uitdraaien en vergelijken met die van mijn teamgenoten. Daarna moet de afstelling aangepast worden, zodat ik dat onderstuur kwijt ben. Wel heb ik gemerkt dat een slipstream veel voordeel oplevert. Je loopt zomaar vijf tot zes autolengtes in op je voorligger. Wellicht kan ik daar in de wedstrijd van profiteren.”

480_haterd_training

Powershift-knopje
Met een twaalfde plaats debuteerde Toon van de Haterd beslist niet onverdienstelijk: “De BRL-V6 is een moeilijke auto waar je langer in gereden moet hebben om er echt hard mee te gaan. Maar het gaat steeds beter. Mede door die banden heeft de BRL een apart karakter en zijn grip en wegligging moeilijk in te schatten. Ik heb nota bene zonder powershift gereden, ik was helemaal vergeten het knopje om te zetten. Scheelt toch een seconde. In eerste instantie zou het een eenmalig optreden zijn maar ik denk wel dat dit een vervolg krijgt.”

480_schryvers_training

Daniel Schryvers: “Het ging niet zo goed, maar met twee kapotte schokdempers is dat niet zo verwonderlijk. Nu moet het in de wedstrijd maar gebeuren. Zolder ging ook niet verkeerd.”

480_danny_training

De vrije training leverde voor Danny van Dongen een mooie tweede tijd op. In de kwalificatie bleef de Eurotech-rijder echter steken op een zesde positie: “De auto trilt nog een beetje, dat moeten we er eerst uit zien te halen.”

480_kool_training

Ferdinand Kool: “De laatste keer dat ik hier reed was in de Formule Renault, dat is wel wat anders dan een BRL. Ik had veel last van onderstuur, maar met zo’n korte kwalificatie is er geen tijd om iets aan te passen.”

Rode vlag
Niels Bouwhuis: “Ik heb wel eens een betere kwalificatie gereden. Gisteren had ik problemen bij het uitkomen van de bochten. Dat was opgelost, maar nu had ik last van onderstuur. We weten wel hoe we het moeten oplossen maar pas in de race weet je of het echt werkt.”
Overigens was Bouwhuis tijdens de vrije training er de oorzaak van dat de rode vlag uitging en de training met vijf minuten moest worden ingekort. “Ik kwam met één wiel op het gras en ging eraf. Ik kon de auto nog vier keer opvangen maar gleed uiteindelijk toch nog heel zacht tegen de vangrail. De schade bleef beperkt tot de neus.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet