Sportscars

Sportscars: Audi zet Le Mans traditie voort


Het trio Emanuele Pirro, Frank Biela en Marco Werner herhaalde op Le Mans hun overwinning van het afgelopen jaar met de R10 TDI. Op de eindstreep hadden zij een voorsprong van 10 ronden op de als tweede geklasseerde Peugeot 908 Hdi FAP van Sebastien Bourdais/Emanuelle Collard/Stephane Sarrazin.

Tekst Willem J. Staat

finish_le_mans_2007
Tweede zege voor de R10 TDI op Le Mans. Foto: Audi Sport

Zondvloed anti-climax
Tijdens het laatste uur van de Endurance Marathon werd Le Mans door zondvloedachtige regenval getroffen. Uit veiligheidsoverwegingen besloten de organisatoren om geruime tijd een safety-car op de baan te brengen. Met nog ruim tien minuten te gaan werd het licht op groen gezet. Voor de overlevende Le Mans-coureurs waren dit vermoedelijk de langste twee ronden uit hun carrière.
Even was er lichte paniek bij Peugeot toen Sebastien Bourdais kort voor de finish zijn Peugoet 908 Hdi FAP voor de finish stilzette om een extra ronde uit te sparen. De drievoudige Champcarkampioen bracht de 908 Hdi FAP met tien ronden achterstand als tweede over de finish. De tweede Peugeot 908 Hdi FAP van het trio Jacques Villeneuve/Nicolas Minassian/Marc Gene gaf om exact 12.40u definitief met een kapotte motor op.Villeneuve, die morgen in Frankrijk zijn laatste CD gaat promoten verklaarde na afloop dat hij van plan is om volgend jaar zeker weer op Le Mans terug te keren. Het uitvallen van de tweede Peugeot bezorgde de Pescarolo Judd van Emanuelle Collard, Jules Bouillon en Roman Dumas de derde plek. De privé-ingeschrevene Rollcentre Pescarolo Judd van Barbosa/Hall/Short eindigde keurig als vierde. In de LMGT2 klasse ging de zege naar de Lola B05/40 van Binnie/Timpany/Buncombe van Binnie Motorsports.

LMGT1
In de LMGT1 klasse werden de fabrieks Corvettes op Le Mans eindelijk door Aston Martin verslagen. De officiële fabrieks Aston Martin DBR09 van David Brabham/Ricky Rydell/Darren Turner eindigde als vijfde algemeen en tevens eerste in de GT1 klasse, gevolgd door de fabrieks Corvette C6R van Johnny O”Connell/Jan Magnussen/Ron Fellows. In de LMGT2 klasse ging de zege Porsche GT3 RSR van de Fransman Raymond Narac en de fabriekscoureurs Richard Lietz en Patrick Long. De Modena Aston Martin van Jos Menten/Christian Fittipaldi/Antonio Garcia eindigde als zeventiende algemeen, terwijl RFH ondanks veel problemen nog als 25e werd geklasseerd.(Beiden respectievelijk als 10 en 7e in hun klasse) “Dit is de moeilijkste zege, die wij ooit op Le Mans behaald hebben” verklaarde Rupert Stadler van Audi AG. “Daarom moet je deze zege ook schatten. Op Le Mans hebben wij andermaal bewezen dat wij op Le Mans over de beste coureurs en auto’s beschikken. Op dit resultaat kan iedereen bij Audi trots zijn” aldus Stadler.

UITSLAG
1.Biela/Pirro/Werner Audi R10 TDI 24..02.42.628 gem 209.152 km/u
369 ronden
2. Lamy/Sarrazin/Bourdais Peugeot 908 Hdi FAP 359 ronden
3. Collard/Bouillon/Dumas Pescarolo Judd 358 ronden
4. Barbosa/Hall/Short Pescarolo Judd 347 ronden
5. David Brabham/Ricky Rydell/Darren Turner Aston Martin DBR9 343 ronden
6. O’Connell/Magnussen/Fellows Corvette C6R 342 ronden
7. Bouchut/Gollin/Elgard Aston Martin DBR 9 341 ronden
8.Charouz/Mücke/Yoong Lola B07/17 Judd 338 ronden
9.Enge/Herbert/Kox Aston Martin DBR9 337 ronden
10.Groppi/Prost Belloc Saleen 337 ronden.




Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet