Sportscars

Sportscars: Sarrazin behoudt met Peugeot pole op Le Mans

Regen was de grote spelbreker voor de tweede kwalificatie van de 75e editie van de 24 Uren van Le Mans, die dit weekend op het befaamde circuit de La Sarthe plaatsvindt. Peugeot behield na de eerste qualifying definitief de pole.Ook voor komend weekend worden wisselvallige weersomstandigheden op Le Mans verwacht.

Tekst Willem J. Staat
kristensen_comeback
Tom Kristensen is weer blij terug te zijn op Le Mans. Foto: Audi

Peugeot en Audi op de startrij
Met een ronde van 3.26.344 veroverde de Fransman Stephane Sarrazin afgelopen woensdag de pole voor de 24 Uren van Le Mans. De Fransman beschreef zijn qualifying lap op Le Mans als één van de beste die hij ooit op het circuit geproduceerd heeft. Sarrazin: “Toen de baan opdroogde werd het nogal spannend. Ik gaf werkelijk alles en nam nogal wat risico’s bij het inhalen van de langzamere deelnemers terwijl het op sommige punten nog behoorlijk vochtig was.” De tweede Peugeot 908 HDI FAP kwalificeerde zich met 3.26.916 met Gene/Minassian/Villeneuve als derde op de tweede startrij. Terwijl men bij Peugeot met verschillende Michelin-regenbanden experimenteerde ging Marc Gene er 1,5 uur voor het einde van de tweede kwalificatie bij Arnage af. Gene:”Mijn remmen blokkeerden, maar ik baalde ervan dat we ons programma niet af konden werken. Daarentegen beschikt de auto over een prachtige balans. Hoewel Peugeot fantastische optredens in Valencia en Monza had, blijft men bij Peugeot voor de komende 24 Uur van Le Mans gematigd optimistisch. Michel Barge, directeur van Peugeot Sport, herinnert eraan dat 2008 nog steeds het doel van het merk is, terwijl technisch directeur Bruno Famin door laat schemeren dat dit weekend het uur der waarheid wordt met betrekking tot de betrouwbaarheid van de motoren.

Audi
De Audi R10 TDI van Capello/Kristensen/McNish kwalificeerde zich voor de 75e editie van de 24 Uren van Le Mans als tweede. terwijl Biela/Pirro/Werner en Luhr/Premat/Rockenfeller zich respectievelijk als derde en vierde kwalificeerden. Voor de tweede kwalificatie reden de Audi’s al in race-trim. Dr.Ulrich: “Zowel op het droge als op het natte hebben wij voor alle drie de auto’s de juiste afstelling gevonden. Eigenlijk zijn wij heel tevreden. Wij wensen de toeschouwers en coureurs geen regen toe, maar mocht die komen, dan zijn wij zeer goed voorbereid” grijnsde Dr. Ulrich. De Pescarolo Judd van Collard/Bouillon kwalificeerde zich als zesde.


Dome negende
Ook voor het RFH Team zat er geen positieverbetering meer in. Jan Lammers: “Dat viel letterlijk in het water. Wel ben ik blij dat zowel Jeroen als David en ikzelf onder deze moeilijk omstandigheden gereden hebben. Ik denk dat wij optimaal voorbereid zijn. Toch kun je hier niet goed beoordelen hoe nat het nu werkelijk is. Bij de Peugeot’s en de GT’s is dat iets gemakkelijker. Je ziet de regen op de voorruit komen, en je ziet hoe hard je ruitenwisser moet werken dan weet je wel hoe hard het regent. Als je dat met een open sportscar verkeerd inschat, dan wordt het huilen.Binnen de mogelijkheden die we hadden, denk ik dat we er klaar voor zijn. Ook Jeroen Bleekemolen en David Hart deelden de visie van Jan dat het team “er goed bij zit”

menten_2e_q
De Modena Aston Martin van Jos Menten. Foto: Oliver Runscke

GT’s
Ook hier geen verbeteringen meer. De Modena Aston Martin DBR9 van Christian Ftitpaldi/Jos Menten/Antonio Garcia vertrekt van de derde startrij in de LMGT1 klasse terwijl de Aston Martin DBR van Prodrive met Peter Kox, Tomas Enge en Johnny Herbert van de derde startrij in de LMGT1 klasse vertrekt. Onder de natte omstandigheden was de Modena Aston Martin zelfs het snelst in de GT1 klasse tijdens de tweede kwalificatie. Bij de Spykers gaan respectievelijk als zevende en negende in de LMGT2 klasse van start. Alleen in de 85 Spyker C8 Spyder van Alex Caffi/Andrea Bellichi/Andrea Chiesa had men al de wedstrijdversnellingsbak gemonteerd. Peter van Erp: Eigenlijk verliep alles probleemloos en ik ben tevreden over de vooruitgang die wij geboekt hebben.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet