DTM

DTM: Bernd Schneider wint op verjaardag van zijn vader


Drive Through
Bruno Spengler blijft aan de leiding. De Canadees loopt met Häkkinen en Ekström uit op Premat, Martin Tomczyk, Lucas Luhr, Alexandros Margaritis en de rest. Voor Vanina Ickx is de race in hogere zin al voorbij. Nadat de Belgische reeds veel tijd had verloren door een nieuwe motorkap te halen, moet ze nog een drive through ondergaan omdat ze te hard door de pit heeft gereden. Op reeds drie ronden achterstand is haar situatie kansloos.

Strategie
Na 22 ronden komt Mika Häkkinen binnen voor zijn eerste stop. Als hij terug de baan opkomt, stuift Bernd Schneider hem snoeihard voorbij. De ultravroege stopstrategie lijkt vooralsnog de beste. Häkkinens banden zijn echter 13 ronden ‘verser’, dus daar moet de Flying Fin zijn voordeel mee gaan doen.

Aan de kop blijven Spengler, Ekström en Tomczyk lang doorrijden op hun eerste setje banden. Terwijl het leidende trio door boendert, gaat Mika Häkkinen in rondje 32 al voor de tweede keer naar binnen. Dat betekent dat de winnaar van de vorige DTM-wedstrijd de laatste 51 ronden op zijn laatste verse rubber moet gaan volmaken. Het is een interessante strategie.

Ekström komt na 35 laps binnen voor zijn eerste pitbezoek. Na 4,4 seconden kan zijn team hem al weer wegsturen. Bernd Schneider komt vlak erna binnen voor zijn tweede bandenwissel. Als hij weer het asfalt opkomt, is Häkkinen hem weer voorbij! Spengler is nu ook voor het eerst binnengeweest. Van de toppers is Tomczyk de laatste die zijn manschappen bezoekt. Na 38 ronden doet hij dat en zijn stop is foutloos.

dtm_start

Virtuele leiding
Halfweg koers bekleden Spengler, Ekström en Tomczyk de topdrie-posities. Maar omdat de vlak bij elkaar liggende Häkkinen en Schneider slechts twintig seconden achter Spengler liggen en de topdrie nog een verplichte pitstop te gaan heeft, gaan de Fin en de geroutineerde Duitser virtueel aan de leiding.

Foutje Spengler
In ronde 47 komt Ekström binnen. Als hij met frisse Dunlop-banden het asfalt opkomt, zijn Häkkinen en Schneider net een paar tellen voorbij en ligt Ekström op P3. Spengler volgt een ronde later de pit in. Daar blijkt hoe genadeloos kleine foutjes worden afgestraft in de DTM. Bij het wegrijden laat Spengler zijn auto heel even afslaan. Dat grapje kost de Canadees een seconden of twee. En kan hij pas achter Ekström als vierde aansluiten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet