Belcar

Belcar: Kenis-De Keersmaeker winnen in extreme omstandigheden


Vincent Radermecker kwam als eerste binnen voor regenrubber, gevolgd door de GPR Porsche van Soulet. De mecaniciens van GPR wonnen dit duel in de pits en de Porsche nam de leiding weer over. Vooraan bleven de Corvette en Vertigo doorgaan op slicks, maar ze moesten wel een tiental seconden per ronde op de leiders inboeten.

Het duurde tot de eerste safety car interventie, goed 35 minuten na de start, alvorens de Corvette van Kumpen en de Mosler van Kenis naar de pits kwamen. Beide wisselden uiteraard van banden, maar ook van ... rijder, waardoor een eventuele tweede stop zou vermeden worden.
Na 50 minuten was de Italiaanse Viper naar veiligere oorden gebracht en kon de race hervatten. Radermecker draaide een goede vijf seconden sneller dan de concurrentie en in ronde 17 was Soulet eraan voor de moeite. Vervolgens bouwde Radermecker zijn voorsprong gestaag uit. Achter hem toonden ook Renaud Kuppens, Marc Duez en zeker de rallycrosser Michael de Keersmaeker uit het goede ‘regen’hout gesneden te zijn. De Porsches van Soulet en Duez konden, na de pitstop van de Mosler weer even de leiding overnemen.

Maar de omstandigheden werden steeds moeilijker, net voor anderhalf uur wedstrijd vormde er zich onderaan de Raidillon zelfs een beekje en een ongeval van de Viper van Ceusters-Van Moerkerke deed de koersleiding ertoe besluiten tot een tweede neutralisatie van de race. Naast de Viper werd ook de Vertigo van Kuppens het slachtoffer van de weersomstandigheden. Renaud raakte een andere deelnemer, beschadigde de radiator van de Vertigo en meteen was het over & out voor de Belgische wagen.
Bij GPR profiteerde men van de neutralisatie om de verplichte pitstop uit te voeren en Maes en Dumarey de piste op te sturen.
De neutralisatie gooide meteen ook het hele klassement overhoop en we kregen een nieuwe leider in de persoon van de schitterend rijdende Michael De Keersmaeker, gevolgd door de Porsche van Guillaume Dumarey, de Mosler van Stéphane Lémeret, de Dodge Viper van Kris Wauters, de Porsche van Rubens Maes en de Corvette van Bert Longin die problemen kreeg met de banden. Bij PK koos men voor oude regenbanden in de hoop dat de regen snel voor zonneschijn zou wijken.
In Division 2 reed de Porsche 996 Supercup van het NGT-duo Neyens-Couwberghs naar een derde zege en een prachtige achtste positie algemeen, terwijl in Division 3 de Thiers-broers de zege behaalden voor de CEO Porsche van De Laet – Vollebergh.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet