WTCC

WTCC: BMW-dubbelzege door Farfus en Priaulx

farfus_actie

Gisteren waren de monteurs van Schnitzer nog allerminst blij met Augusto Farfus, omdat zijn zware crash in de kwalificatie voor hen een nachtje doorhalen betekende. Vandaag beloonde de Braziliaan zijn mannen op de best mogelijke manier: met een klinkende overwinning in de tweede toerwagenrace op het stratencircuit van Pau, waar hij zijn Britse BMW-merkgenoot Andy Priaulx voorbleef. Tiago Monteiro eindigde opnieuw als derde en was daarmee de best geklasseerde SEAT-coureur. Voor de Nederlanders was er geen rol van betekenis weggelegd: Tom Coronel viel voortijdig uit als gevolg van een lekke linker voorband, Olivier Tielemans stond vast in de chaos na een botsing met meerdere auto’s in de tweede ronde en eindigde met een rondje achterstand als 16e.

480_crash

Tekst: René de Boer
Foto's: PR




480_farfus

Betere tractie brengt Farfus aan de leiding

Bij de start profiteert Farfus van de betere tractie van zijn achterwielaangedreven BMW en pakt zo ten koste van pole-sitter Jordi Gené de leiding. Ook Andy Priaulx passeert de Spanjaard en zo voeren twee BMW’s het veld aan. Coronel rijdt negende, maar verliest al snel twee plaatsen nadat James Thompson hem van achteren aanrijdt. In de tweede ronde ontstaat er chaos als BMW-rijders Rangoni en D’Aste met elkaar in botsing komen. D’Aste crasht zwaar, Rangoni kan de race voortzetten, maar meerdere auto’s raken bij het incident betrokken als Freitas vol in de rondte gaat. Zo komt ook Olivier Tielemans vast te staan in het verkeer, terwijl ook O’Brien en Hernandez meteen uit de strijd zijn.

coronel_actie

Coronel verdedigt positie tegen aanvallen Müller
Om de baan weer vrij te maken, komt twee ronden lang de safety car in actie. Farfus blijft aan de leiding voor Priaulx, terwijl Rob Huff en Tiago Monteiro strijden om plaats 6 achter Gené en Porteiro, de strijd die Monteiro uiteindelijk in zijn voordeel beslist. Jörg Müller loopt in op Tom Coronel en zet de Nederlander onder druk, maar Coronel verdedigt zijn positie met verve. In de 11e ronde komen Porteiro en Gené met elkaar in botsing, waarna Gené terug- en Porteiro uitvalt, de laatste als gevolg van een gebroken rechter voorwielophanging. Monteiro is daarmee al derde.

Voortijdig einde door lekke band
In de dertiende ronde komt het voortijdige einde voor Tom Coronel. Hij rijdt de pits in en parkeert daar zijn auto met een lekke linker voorband. “De eerste vier, vijf ronden gingen nog wel redelijk, al werd ik in de eerste ronde van achteren wel heel vaak aangereden. Ik heb met Jörg wel lekker gestreden, maar na die lekke band had het geen zin meer”, aldus de Gooise coureur.

"Nooit durven dromen"
Aan de kop van het veld zet Priaulx Farfus constant onder druk, maar de Braziliaan houdt het hoofd koel en rijdt zijn tweede overwinning van het seizoen naar huis. “Dat had ik gisteren na al die ellende nooit durven dromen”, zei hij. “Deze is voor mijn team, al die jongens die de hele nacht zo hard gewerkt hebben.” Priaulx eindigde als tweede en neemt de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Monteiro rijdt opnieuw op het podium voor Huff, Gene en Muller, die de rondelange strijd met Alain Menu uiteindelijk in zijn voordeel weet te beslissen. Olivier Tielemans wordt nog als 16e geklasseerd. “Ik wist dat het moeilijk zou worden, nadat ik van achteraan moest starten. In de race had ik vreselijk veel last van onderstuur. Die chaos na de crash van D’Aste ontstond toen Freitas in de rondte ging, toen zat ik vast. Uiteindelijk heb ik op de baan Ceresoli nog ingehaald, da’s in elk geval goed voor mijn eigen ego.”

Uitslag:
1. Farfus (Bra), BMW 320si, 21 r. in 31.54,553 (gem. 109,07 km/u)
2. Priaulx (GBr), BMW 320si, op 0.462
3. Monteiro (Por), SEAT Leon, op 5,185
4. Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, op 5,625
5. Gené (Spa), SEAT Leon, op 13,018
6. Muller (Fra), SEAT Leon, op 14,476
7. Thompson (GBr), Alfa Romeo 156, op 20,861
8. Menu (Zwi), Chevrolet Lacetti, op 21,160
9. Zanardi (Ita), BMW 320si, op 22,447
10. Müller (Dui), BMW 320si, op 22.643
16. Tielemans (Ned), Alfa Romeo 156, op 1 ronde


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet