WTCC

WTCC: Pole voor Menu, Tielemans snelste Nederlander

menu

Na zijn pole op Zandvoort was Chevolet-coureur Alain Menu ook in de kwalificatie op het 2,76 kilometer korte stratencircuit van Pau het snelst. In de slotfase verbeterde de Zwitser zijn eigen beste rondetijd nog een keer, zodat bij hem de chrono uiteindelijk bleef staan op een tijd van 1.21,930 minuten. Daarmee was hij maar liefst 0,398 seconden sneller dan de Franse SEAT-coureur Yvan Muller, die gedurende het weekend tot aan de kwalificatie de gang van zaken in Pau domineerde. Augusto Farfus reed met zijn BMW naar de derde tijd, maar of hij aan de race kan deelnemen, is zeer de vraag. In de allerlaatste minuut van de sessie crashte hij zwaar, waarbij zijn BMW meerdere malen over de kop sloeg en ondersteboven tot stilstand kwam. Farfus zelf bleef ongedeerd, maar de BMW 320si raakte zwaar beschadigd.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC

Menu voelt zich thuis
Alain Menu voelt zich duidelijk thuis in Pau: “Ik houd wel van stratencircuits, hier komt het echt op de rijder aan. Je kunt je geen fouten permitteren”, verklaarde de Zwitser na afloop van de kwalificatie, die ditmaal voor het eerst drie kwartier in plaats van een half uur duurde, een wijziging die ook op de stratencircuits van Porto en Macau zal gelden. Yvan Muller zei: “In principe ben ik tevreden met de tweede plaats, maar natuurlijk ook een beetje teleurgesteld omdat Alain sneller was.” Augusto Farfus, die net als Gabriele Tarquini van tevoren al wist dat hij tien plaatsen zou verliezen als straf voor een onbezonnen actie in Valencia, pushte hard voor zijn derde plaats, maar moest dat uiteindelijk met veel schade bekopen. Of hij morgen kan starten, wordt op het moment van schrijven nog besproken. Een en ander hangt af van hoezeer de rolkooi beschadigd is.

tielemans

Olivier Tielemans was de snelste Nederlander en vertrekt morgen als negende

Tielemans: "Vandaag zat er een engeltje op m'n schouder"
Olivier Tielemans crashte op hetzelfde punt als Farfus, maar kwalificeerde zich als elfde en was daarmee uitermate tevreden, temeer omdat hij, vanwege het terugzetten van Farfus en Tarquini, als negende mag vertrekken. Daarmee is de Alfa-coureur de best geklasseerde Nederlander in de startopstelling. “Super! In de eerste en derde sector gaat het voor ons prima en zijn we supersnel, in de tweede sector hadden we een tractieprobleem, vooral in de hairpin. In de kwalificatie was dat echter opgelost, zodat ik heel snel was. In mijn vliegende ronde heb ik met name in bocht vijf en zes nog eens extra gepusht, met deze klassering als resultaat. Daar ben ik echt heel erg blij mee”, aldus de Haarlemmer. In de slotfase beleefde hij nog wel een angstig moment toen Farfus crashte. “Omdat ik uitgevallen was, stond ik achter de vangrail te kijken toen ik opeens de BMW van Farfus zag overvliegen. Ik dook weg, maar kon geen kant op, kreeg allerlei onderdelen over me heen. Toen ik weer omhoog keek, zag ik de auto van Farfus op z’n dak liggen. Ik heb echt geluk gehad, dat had ook heel anders kunnen aflopen. Vandaag zat er een engeltje op m’n schouder!”

coronel

Tom Coronel rijdt met een speciaal opschrift vanwege zijn 100e ETCC/WTCC-race

Tom Coronel te voorzichtig
Tom Coronel kwalificeerde zich als twaalfde en mag morgen daarmee als tiende starten. “Misschien ben ik in mijn laatste poging iets te voorzichtig geweest”, gaf de SEAT-coureur toe. “De eerste run ging heel goed, misschien wel iets te goed, waardoor ik bij mijn laatste poging net iets te weinig risico nam. Maar laten we maar eens kijken wat er morgen gebeurt.”

Uitslag:
1. Alain Menu, Zwi, Chevrolet Lacetti, 1.21,930
2. Yvan Muller, Fra, SEAT Leon, 1.22,328
3. Augusto Farfus, Bra, BMW 320si, 1.22,379
4. Tiago Monteiro, Por, SEAT Leon, 1.22,391
5. Nicola Larini, Ita, Chevrolet Lacetti, 1.22,416
6. Rob Huff, GBr, Chevrolet Lacetti, 1.22,456
11. Olivier Tielemans, Ned, Alfa Romeo 156, 1.22,865
12. Tom Coronel, Ned, SEAT Leon, 1.22,948
(door het terugzetten van Farfus en Tarquini starten Tielemans en Coronel respectievelijk als negende en tiende).
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet