Formula Ford

Formule Ford: Weerprofeet Genemans voorspelt ... en wint (lang)


Tweede race
Was het de vooruitziende blik van Auke Genemans? We zullen het nooit precies weten maar de tweede Formule Ford race in het Pinksterweekend werd uitgeroepen tot een ‘wet race’. Geen mogelijkheden dus om de race stil te leggen, wanneer het tijdens de race ineens harder zou gaan regenen. Mede door het weer werd er gekozen voor een tweetal opwarmronden achter de Safety Car.

3582_grid

Official wet race, dus starten van achter de Safetty Car.

3599_krohn

Uitval

Opmerkelijk genoeg spinde de winnaar van de eerste race, Anders Krohn, al in die allereerste ronde. Hij had de neus ook heel snel weer in de juiste richting staan en voegde zich weer bij de rest van het veld. “Er was een moer in de voorwielophanging afgebroken. En wanneer ik langzaam reed ging het nog wel, maar bij hogere snelheden ging het mis. Ik kon dus niets anders doen dan terug naar de pits rijden”, verklaarde de Noor zijn vroegtijdige uitval.

3657_past_ktg

Close racing voor de top 3.

Wie dan?
Vervolgens waren het Francesco Pastorelli in zijn herstelde GEVA-bolide en leider Rogier Jongejans die het veld aanvoerden. Florie had het duidelijk minder naar zijn zin op de gladde baan en volgde de buitenlijn van de Tarzanbocht. Daar waar Shirley van der Lof de bocht miste en het grindbed inschoof. “Ik had met deze auto nog niet met regen gereden en wist niet precies waar het rempunt lag. Ik remde al eerder dan normaal, maar dat was nog net wat te laat”, verklaarde Shirley haar schuiver. Datzelfde overkwam ook Jan-Paul van Dongen in die hectische beginfase. Maar na zijn inspectieronde door het grind kon hij zijn race vervolgen. Simon Knap voegde zich al snel bij de koplopers.

9395_vdongen

Onderwijl was ook Danny van Dongen met een ware opmars door het veld bezig. Maar aan die opmars kwam een eind toen hij door de wedstrijdleiding werd bestraft voor het inhalen tijdens de Safety Car situatie aan het begin van de race. Als straf volgde een Drive Through door de pits. Later vertelde de coureur dat het bij de start allemaal heel dicht op elkaar zat en iedereen een eigen lijn zocht. Waarschijnlijk is hij daarbij al iemand gepasseerd voor ze over start-finish waren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet