Sportscars

Sportscars: Tom Blomqvist eerste GTP-pole-sitter bij start nieuw IMSA-tijdperk op Daytona

230122 IMSA pole Blomqvist
Tom Blomqvist behaalde de pole voor de 61e Rolex 24 At Daytona

Tom Blomqvist gaat de boeken in als de eerste pole-sitter in het GTP-tijdperk van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. In de kwalificatie voor de 61e editie van de Rolex 24 At Daytona, die volgende week het nieuwe seizoen opent, reed de Brit in de nummer 60-Meyer Shank Racing-Acura een tijd van 1:34,031 minuten, 0,083 seconden sneller dan Felipe Nasr in de nummer 7-Porsche. Blomqvist deelt de auto met Colin Braun en IndyCar-rijders Helio Castroneves en Simon Pagenaud. Ben Keating was met de PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca het snelst in LMP2, voor de beide TDS-auto's, elk met Nederlandse rijders aan boord. In LMP3 kwam de snelste tijd op naam van Nino Pino in de Ligier van Sean Creech Motorsport. In de GTD-klassen domineerden de Mercedes-AMG's met de snelste tijd voor Philip Ellis in de Winward-Mercedes - waarmee ook Indy Dontje rijdt - en Maro Engel in de WeatherTech-Mercedes bovenaan in GTD-Pro.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

De pole-winnende tijd van Tom Blomqvist was 0,003 seconden sneller dan die van Tristan Vautier, die vorig jaar met de JDC Miller Motorsports-Cadillac DPi de pole-position op Daytona International Speedway behaalde. Het feit dat de nieuwe GTP's (de Amerikaanse benaming van wat in FIA WEC de LMDh's zijn) iets sneller zijn dan de auto's van vorig jaar zal voor de IMSA-organisatie ongetwijfeld een opluchting zijn, hoewel de driedaagse "Roar"-test wel duidelijk maakte dat de nieuwe auto's nog niet aan hun top zitten als het gaat om prestaties en betrouwbaarheid. Mede met het oog daarop werden de LMP2's in vergelijking met vorig jaar behoorlijk teruggeschroefd, insiders spreken van zo'n 50 pk minder.

De eerste crash met een GTP-auto tijdens een officiële sessie was ook een feit en kwam op naam van Porsche-coureur Nick Tandy, die met de nummer 6-Porsche 963 tijdens de kwalificatie bij het aanremmen van de Le Mans-chicane de bandenstapels inging en daarmee voor een rode vlag zorgde. De andere Porsche, de nummer 7-auto, start dankzij Felipe Nasr naast de Meyer Shank-Acura vanaf de eerste rij, gevolgd door Ricky Taylor in de nummer 10-Konica Minolta-Taylor/Andretti-Acura en Sébastien Bourdais, die te elfder ure in de nummer 01-Ganassi-Cadillac, die hij deelt met ondermeer Renger van der Zande, de vierde tijd reed en daarmee de snelste Cadillac-rijder was.

230122 IMSA pole LMP2 Keating Ben Keating reed met de PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca de snelste tijd in LMP2

In LMP2, waarin de "brons"-rijders de kwalificatie moesten rijden, zorgde Ben Keating in de PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca voor de snelste tijd. Daarachter staan de beide auto's van het Franse TDS Racing op de tweede en derde plaats, met de nummer 35 van onder anderen Giedo van der Garde en Job van Uitert als tweede en de nummer 11 met ondermeer Rinus Veekay als derde. Ook de LMP2-sessie werd met de rode vlag onderbroken na crashes van zowel John Farano met de Tower Motorsport-Oreca als Fred Poordad met de Proton Competition-Oreca.

230123 IMSA Pino LMP3 pole LMP3-pole voor Sean Creech Motorsport

De Sean Creech Motorsport-Ligier was het snelst in LMP3, waar de vijf Ligiers voor de vier Duqueines eindigden. De beide auto's met Nederlandse rijders, de Riley-Ligier met Glenn van Berlo en de JDC Miller Motorsports-Duqueine met Tijmen van der Helm, starten respectievelijk als vijfde en zesde in de klasse.

230122 IMSA Ellis GTD Pole
Philip Ellis was met de Winward-Mercedes de snelste GTD-rijder

In de beide GT-klassen waren de drie best geklasseerde 'reguliere' GTD's sneller dan de 'GTD-Pro's', maar in beide categorieën bepaalden Mercedes-AMG's het tempo. De snelste GTD was de Winward-Mercedes in handen van Philip Ellis, waarmee ook Indy Dontje in de race in actie komt. De Winward-Mercedes werd gevolgd door de identieke auto's van SunEnergy1 en Korthoff Motorsports, en daarachter als vierde algemeen Maro Engel in de snelste GTD-Pro-auto, de Mercedes van WeatherTech Racing. Zelfs de The Heart of Racing-Aston Martin, die Ross Gunn naar de tweede tijd in GTD-Pro en de vijfde tijd algemeen reed, heeft een Mercedes-motor... Dat zal nog wel tot een BoP-aanpassing voor de race leiden. De beide nieuwe Porsches van Kellymoss with Riley met respectievelijk Jeroen Bleekemolen en Kay van Berlo in de bezetting eindigden op de plaatsen 19 en 20 in GTD.

230122 IMSA Engel GTD Pro pole
Maro Engel behaalde met de WeatherTech-Mercedes de pole in GTD-Pro
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet