Formule 1

Formule 1: Samenvatting F1-nieuws week 3

220013-british-gp-friday-gallery

Autosport.nl presenteert een wekelijkse samenvatting van alle nieuwtjes uit de wereld van de Formule 1. Terwijl het jaar 2023 nog maar net van start is en de F1-wereld zich opmaakt voor de wintertests in Bahrein, zet Autosport.nl alle nieuwtjes van de afgelopen week op een rijtje.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto: Ferrari

Grand Prix van Saudi-Arabië zal tot 2027 op Jeddah Corniche Circuit verreden worden

De organisatoren achter de Grand Prix van Saudi-Arabië kondigden eerder deze week aan dat de Formule 1 nog tot 2027 gebruik zal maken van het bloedsnelle Jeddah Corniche Circuit. Saudi Motorsport Company CEO Martin Whitaker weet namelijk te melden dat de bouw van het ultramoderne entertainmentcomplex in Qiddiyah, waarin het nieuwe Saudische circuit in verwerkt zal worden, tegen die tijd voltooid zal zijn. De koningsklasse zal dan vanaf dat jaar op het gloednieuwe circuit gaan racen, terwijl het dan afscheid zal nemen van het circuit in Jeddah.

Saudi-Arabië wist in 2021 een tienjarig contract voor de Formule 1-rechten te strikken. Oorspronkelijk was het de bedoeling om eerst drie jaar lang gebruik te maken van het Jeddah Corniche Circuit, dat slechts zou fungeren als een tijdelijke racelocatie. De bouw van de nieuwe stad Qiddiyah, waarin een nieuw Formule 1-circuit zou worden geïncorporeerd, zou oorspronkelijk al begonnen zijn. Vanwege onduidelijke redenen zijn de voortgangen van de nieuwe entertainmentstad echter vertraagd, waardoor er besloten is om tot 2027 op het tijdelijke Jeddah Corniche Circuit te gaan rijden.

Wanneer de bouw van het nieuwe circuit daadwerkelijk is voltooid, is het de bedoeling dat er een spectaculaire racefaciliteit moet staan, dat de mogelijk zal hebben voor het organiseren van races uit alle FIA-categorieën, inclusief de Formule 1. Volgens bronnen zouden er bijzondere karakteristieken voor het circuit gepland staan: met meerdere hoogteverschillen, een circuitgedeelte dat onder een groot, verlicht aquarium loopt en een circuit dat langer zou zijn dan de huidige F1-recordhouder Spa-Francorchamps, is het de bedoeling dat er voor maximale entertainment zal worden gezorgd.

Italiaanse geluiden roepen over grote performancewinst in Ferrari-krachtbron

Volgens meerdere Italiaanse bronnen heeft de Ferrari-motor serieuze stappen voorwaarts gemaakt. Het scharlakenrode team uit het Italiaanse Maranello, dat haar 2023-auto op Valentijnsdag zal presenteren, heeft volgens het bekende nieuwsplatform La Gazzetta Dello Sport een performancewinst van maar liefst 30 PK uit haar krachtbron weten te wringen. Met haar kersverse teambaas Frederic Vasseur aan het roer, wordt er geroepen dat de Italiaanse renstal intern al op een aantal vlakken voor een andere aanpak heeft gekozen, maar dat grootste interne veranderingen voor nu nog op zich laten wachten.

Ook de Italiaanse Formule 1-website Formu1a.uno meldt positief nieuws over Ferrari: het nieuwsplatform meent namelijk dat het Italiaanse team verwacht een auto te gaan lanceren dat één seconde sneller zal zijn dan zijn voorganger. Ook zal de lancering van de Ferrari 675, zoals de wagen voorlopig bekendstaat, niet op circuit Imola gebeuren, maar in Maranello, waar het team's hoofdkwartier zich bevind. Volgens de Formule 1-website zou de productie van de 2023 Formule 1-wagen vertraging hebben opgelopen, maar zou er een kalmte in de gelederen van haar hoofdkwartier heersen.

Of de positieve berichten van beide bovenstaande mediaplatformen ook daadwerkelijk als dusdanig tijdens de Grands Prix kunnen worden vertaald, is uiteraard een kwestie van afwachten. Het is immers wel en breed bekend dat er lang niet altijd een directe correlatie heerst tussen de cijfers in de windtunnel en de resultaten op het circuit.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet