ESports

Esports: Team Redline: “We voelden en voelen ons echt benadeeld”

230116 Le Mans Virtual collision Redline 71 en 2
Een virtuele aanrijding tussen de uiteindelijk winnende Redline-LMP2 en de Redline-BMW was voor Team Redline nog het minste probleem

Er is her en der al veel gezegd en geschreven over de problemen die afgelopen weekeinde optraden tijdens de virtuele 24 Uur van Le Mans, verreden op het platform rFactor2. Met name de ongezouten kritiek die tweevoudig wereldkampioen Formule 1 Max Verstappen ventileerde, bleef ook bij mensen die normaliter geen enkele aandacht aan simracen besteden, bepaald niet onopgemerkt. AUTOSPORT.NL dook wat dieper in de materie en laat betrokkenen aan het woord.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Team Redline, Porsche/Coanda Esports

Allereerst wat achtergrond: rFactor2 is een racesimulatie die is ontwikkeld door Image Space Incorporated, een bedrijf dat in 2016 de naam Studio 397 kreeg en in 2021 werd overgenomen door Motorsport Games. De eerste versie van rFactor kwam in 2005 op de markt, rFactor2 verscheen in 2012. In rFactor kan met tal van uiteenlopende auto's worden geracet. Gebruikers roemen vooral de realistische simulatie van de voertuigdynamiek, waardoor vele coureurs en raceteams gebruik maken van rFactor voor hun simulaties om circuits te leren kennen en afstellingsvarianten uit te proberen in de voorbereiding op evenementen. De eerste virtuele 24 Uur van Le Mans vond in juni 2020 in de beginfase van de Coronapandemie plaats, de editie van dit jaar was de derde aflevering.

Al vroeg in de race van dit jaar was er sprake van meerdere "disconnections": deelnemers die hun contact met de server van rFactor verloren en daarmee achterstand in de race opliepen. Op zaterdagavond waren de problemen dusdanig, dat de organisatie tot twee keer toe besloot om de race met de rode vlag te onderbreken om tijdens die pauzes te proberen de problemen op te lossen. Ook daarna traden er echter herhaaldelijk "disconnections" op.

365960 20230114220850 1

Gisteren kwam rFactor2 met een verklaring, waarin stond: "Het is duidelijk dat er tijdens de derde editie van de 24 Hours of Le Mans Virtual twee grote serverproblemen waren, die onderbrekingen met de rode vlag noodzakelijk maakten. Het ging hier om wereldwijde "disconnections" die werden veroorzaakt door een inbreuk op de beveiliging, die het gevolg waren van het onopzettelijk delen van IP-adressen waarmee teams met de server verbonden waren door deelnemers aan de race. We hadden 180 deelnemers die op 164 verschillende simulatoren over de hele wereld deelnamen en we begrijpen de frustraties bij individuele rijders of teams die getroffen waren. Een volledig onderzoek wordt gestart na afloop van het evenement en we zullen te zijner tijd melding maken van de bevindingen."

Atze Kerkhof: "Probleem is al een tijdlang bekend"
Hoe kunnen zulke problemen ontstaan? Atze Kerkhof is mede-eigenaar en directeur van Team Redline en kent alle technische details. In gesprek met AUTOSPORT.NL stelt hij: "Wat er is gebeurd, is dat tot twee keer toe tijdens de race de hele server eruit is geklapt. Dus dat betekent dat iedereen uit de race gegooid wordt. Daarna verbindt iedereen zich weer en dan beginnen ze de race opnieuw met een "formation lap" en een "single file"-start, waardoor dus iedereen die een voorsprong heeft opgebouwd, die weer kwijt is. Dat gebeurde dus twee keer. Daarna bleef de server weliswaar online, maar werden er geheel willekeurig steeds pakketten met rijders van de server gegooid, iedere keer meerdere rijders. Ook daar hebben ze al ervaring mee, want het probleem is al een tijdlang bekend, maar dat kunnen ze niet oplossen. De regel van de organisatie is zo dat als het bij vier rijders of meer tegelijk gebeurt, dan krijgen die hun verloren ronde weer terug, maar in het geval van Max gebeurde dat tegelijk met één andere rijder, dus het was duidelijk dat dat weer aan de server lag, maar toch kregen ze de ronde niet terug, want de organisatie heeft de regel dat dat alleen maar gebeurt als het minimaal vier rijders betreft."

Kerkhof heeft weinig begrip voor de opstelling van de organisatie: "Die regel is geschreven voor een situatie waarin de race redelijk stabiel is, voor incidentele gevallen waarbij er meerdere mensen tegelijk van de server gegooid worden, als bescherming tegen een situatie waarbij mensen die zelf hun internetverbinding niet voor elkaar hebben, een rondje terugvragen. Hier waren er echter zóveel incidenten, zóveel "disconnections", dat het overduidelijk was dat er een probleem was. En dit lag heel duidelijk niet aan Max' internetverbindig: hij werd "gekickt" door de software, tegelijk met iemand anders."

230116 Le Mans Virtual Coanda Redline Al direct na de start nam Verstappen met de Team Redline-LMP2 de leiding

Door die beslissing waren Verstappen en zijn teamgenoten feitelijk kansloos voor de overwinning, terwijl ze op het moment dat Verstappen eruit gegooid werd, een minuut voorsprong als leiders in de wedstrijd hadden. "We gingen dus van een minuut voor naar twee rondjes achter", aldus Kerkhof. "En met nog zes uur te gaan was het duidelijk dat we dat nooit meer konden goedmaken. We hadden er al twaalf uur over gedaan om een minuut voorsprong op te bouwen, dus dat kun je wel natellen. Daarmee was het voor ons duidelijk dat we een statement wilden maken en met dit team ook niet meer verder gingen."

De situatie heeft Redline het winnen van de kampioenstitel gekost, die uiteindelijk naar het Porsche-Coanda-team ging, plus het nodige prijzengeld, wat voor veel van de simracers een belangrijke factor is, zo benadrukt Kerkhof. "Die jongens zijn daar echt maanden mee bezig in de voorbereiding. Als team zijn we hier al zes maanden mee bezig. Er is een totale prijzenpot van 250.000 Euro en de rijders zetten daar heel erg op in. Ze steken er enorm veel tijd en moeite in met het perspectief dat ze prijzengeld kunnen verdienen. Als dat op deze manier om zeep geholpen wordt, is dat echt zeer ongelukkig. We voelden en voelen ons echt benadeeld. Dit is echt heel slechte reclame voor het simracen."

20230114172025 1

Niettemin heeft Team Redline met de andere LMP2 de overwinning in de virtuele 24 Uur van Le Mans behaald en eindigde het team met de BMW M8 GTE als tweede in de GTE-klasse. "Het sportieve resultaat staat voorop en daar zijn we blij mee, dus het is niet alleen maar negatief", stelt Kerkhof dan ook vast. "Bovendien hebben we dit jaar weer diverse mooie series en races op het programma staan, dus we blijven hier niet te lang bij stilstaan en gaan door, maar dat de organisatie hier goed naar moet kijken, dat staat wel vast!"

Selection5
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet