VLN

VLN: Nieuw bestuur wacht behalve puinruimen zware taak

De afgelopen maanden heerste achter de schermen in de VLN een behoorlijke bestuurscrisis. De organisatie werd klantonvriendelijkheid richting de deelnemende teams verweten. Daarbij draait het vooral om de privé teams zoals bijv. Sorg Rennsport of de kleine privateers. Dieptepunten was de laatste VLN-wedstrijd enkele weken geleden. Slechts 85 auto's stonden op de startstreep. Het laagste aantal deelnemers sinds 1999. De grens van meer dan 150 deelnemers werd ook dit jaar niet bereikt.

2022 Privateers
Vrijwel de meeste BMW's reden tijdens de laatste wedstrijd niet meer. Een trieste ontwikkeling.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: VLN/Willem J. Staat

Nieuw bestuur wacht behalve puinruimen zware taak
Wie had dit verwacht? Misschien wel Europa's populairste en meest toegankelijke raceserie bevond afgelopen jaar achter de schermen in een flinke crisis. De reden het dalende aantal deelnemers en de z.g. "klant-onvriendelijkheid" jegens de deelnemende teams. De bom barstte begin deze week toen wedstrijdleider Michael Bork zijn functie neerlegde. Inmiddels zijn VLN Sportdirecteur Ralf Gerhard Schlüter en technisch directeur Volker Strycek na de jaarvergadering van gisteravond vervangen. Bork, Schlüter, Strycek en plaatsvervangend directeur Frank Taller (Head of Sport) legden op eigen verzoek hun functie neer.

Mike Jäger, jarenlang actief in de VLN, werd tot opvolger van Schlüter gekozen terwijl ook Karl Mauer weer in het bestuur terugkeert nadat hij in 2017 afscheid had genomen. Jäger nam enkele jaren geleden afscheid van de actieve sport omdat hij liever met zijn motor wilde gaan toeren. Maar kwam al snel op zijn besluit terug en kwam in 2020 voor de laatste maal voor het team van Racing One in de NLS/VLN. Jäger die sinds 2006 actief in de serie was, behaalde maar liefst 26 klasse-overwinningen.

De grote verdienste van de combinatie Schlüter/Bork was dat zij gedurende de Corona pandemie de politici wisten te overtuigen om de VLN-wedstrijden alsnog te laten plaatsvinden. Zij bedachten een creatieve manier om de pitstops in de paddock te laten plaatsvinden.

2022 Mike Jäger
Mike Jäger wacht een enorm zware taak.

Bom barst tijdens 12U Nürburgring
Eigenlijk barstte de bom tijdens 12U Nürburgring. Het team van Schnitzelalm Racing reed met haar AMG Mercedes GT3 Evo onnodig schade nadat na een gele vlag situatie (olie op de baan) te vroeg werd gegeven en het team met een schadepost van 80.000 Euro bleef zitten. Eerder in de wedstrijd bevond Schnitzelalm-coureur Marek Böckmann zich in een duel met de Phoenix Audi R8 LMS Evo van Kim Luis Schramm. Op het baangedeelte Kesselchen beukte Schramm de Toyota GT 86 van AMC St. Vith (teameigenaar Olivier Muytjens) genadeloos van de baan. Hoewel Schramm later bevestigde dat hij de Toyota te laat gezien had en zijn excuses aan het team aanbood, was voor Aberer de maat vol. Vanuit de Schnitzelalm Mercedes was het incident duidelijk te zien. Voor teambaas Günther Aberer eveneens: "Voor mij is dit geen sport meer." Het leidde tot een kettingreactie in de daaropvolgende wedstrijden. Een groot aantal privéteams keerde de NLS de rug toe en stapte terug naar de RCN, wat eigenlijk de opstapklasse naar de Nürburgring Endurance Series is.

De situatie in de Oekraïne verergerde de situatie nog meer. Vele teams zagen zich door de gestegen energiekosten genoodzaakt om definitief een streep onder het seizoen 2022 te zetten. En ook een enquête onder de deelnemers viel voor het aftredende bestuur niet bepaald gunstig uit.

Mike Jäger en Karl Mauer wacht de komende jaren een zware taak. De Coronapandemie is in Duitsland nog niet geheel overwonnen, onderbroken toeleveringsketens in de automotive sector, economische onzekerheid als gevolg van de oorlog in de Oekraïne en nog erger de aandrijvingsdiversificatie in de automobielsector. Wat dit voor impact in de toekomst op de Nürburgring Endurance Series(VLN) gaat hebben is nog ongewis.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet