Racing Shows

Racing Shows: 16e Professional Motor Sport Expo Keulen. Focus op de toekomst

Ondanks beperkende maatregelen vanwege de coronacrisis vond de Professional Motor Sport World Expo in Keulen de afgelopen twee jaar gewoon doorgang. De 16e editie vond de afgelopen drie dagen weer als vanouds in de Messe Köln plaats. Behalve de introductie van nieuwe technische producten lag de focus bij een groot deel van de workshops voor een groot deel op de toepassing van hybride, synthetische brand stof, elektrisch en waterstof. Vanuit Nederlandse zijde werden er workshops gegeven door Ton Serné en Abel van Beest. Maar ook van achter de schermen waren er vooral de nodige interessante geruchten.

2022 Italitechnica
De firma Italtechnica ontwikkelde een prachtige V6 motor voor de Le Mans Hypercars. Zeker een klapstuk van de show.

Tekst en Foto's: Willem J. Staat

16e Professional Motor Sport Expo Keulen. Focus op de toekomst
Eindelijk kon de 16e Professional Motor Sport Expo in Keulen weer onder vrij normale omstandigheden plaatsvinden. Eén van de hoogtepunten van de show was de introductie van de Italtechnica 90 graden V6 motor die special voor de Le Mans Hypercars werd ontwikkeld. Deze motor is voorzien van een nieuwe sequentieel turbosysteem en een intern ontwikkeld passief voorkamerontstekingssysteem. Zeker één van de hoogtepunten van de 16e editie. De Nederlandse firma Van der Lee levert zoals bekend Turbo's voor het FIA Formule 2 kampioenschap.

2022 Van der Lee Turbos Een prachtige Turbo van de Nederlandse Firma van der Lee. Het bedrijf is ook bij Porsche en Penske betrokken en vanaf 2026 zelfs in de F1.

Een woordvoerder: "Wij hebben eigenlijk het afgelopen jaar weinig te doen gehad. Een hoog niveau rijders. We hebben geen kapotte spullen teruggekregen. Wij zijn zeer trots dat wij ook bij het nieuwe Porsche 963 project in samenwerking met Team Penske betrokken zijn. Verder wordt het nieuwe F1 reglement dat in 2026 ingaat voor ons interessant Wij zijn ook daarbij inmiddels betrokken." Interessante ontwikkeling dus.

2022 Crew
Een racestrategieset van de firma CTRL. Maar ook vanuit Keulen op de show werden de verrichtingen in Bahrein op de voet gevolgd.

Die lopen zijn er inmiddels achter de schermen immers ook voldoende. Het is een publiek geheim dat Martin Tomzcyk van de DTM inmiddels met de ADAC over de GT-situatie in Duitsland in gesprek is. Achter de schermen speculeert men dat er misschien weer een gezamenlijk evenement zoals op de Lausitzring een aantal jaren geleden mogelijk weer plaats gaat vinden. Van beide series ontbreekt in ieder geval de kalender voorlopig nog steeds.

2022 World Time Attack
De gecompliceerde motor van M.en G. Anzelini voor de Time Attacks.

Uit kostenoverwegingen zou er een behoorlijk grote belangstelling voor de ADAC Prototypen Cup 2023 zijn. Over de problemen van de NLS(VLN) wordt achter de schermen veel gesproken. Een aantal deelnemers was recentelijk ook in de RCN op de Nürburgring actief. Maar eigenlijk zou je dit meer als een soort economy run kunnen omschrijven. Van Gazoo Racing werden ook de nodige medewerkers gespot. Voor 24U Nürburgring schijnt met toch wel hele mooie plannen te hebben.

2022 Cosworth Block
Het meest succesvolle F1 motorblok ooit. De Ford Cosworth DFV.155 Grand Prix-overwinningen tussen 1967 en 1983.

Workshops
Evenals in de afgelopen jaren waren er weer vele interessante workshops m.b.t nieuwe technologieën die in de racerij toegepast gaan worden. Ton Serné gaf op de slotdag van de show een workshop m.b.t de besturingsgeometrie van een raceauto. Abel van Beest van Forze Hyrdogen Racing deed dit afgelopen donderdag middag waarin hij zijn project besprak.

2022 Abel van Beest
De Nederlander Abel Van Beest tijdens zijn workshop over het racen op waterstof.

Forze Hydrogen is inmiddels al bij de bouw van negen competitievoertuigen betrokken geweest. In de Supercarchallenge behaalde men in 2019 een tweede plek en vestigde men op Zandvoort in 2019 tevens een nieuw baanrecord (1.55.809) voor een waterstof aangedreven bolide. Voor Forze Hydrogen is het ultieme doel duidelijk de 24U van Le Mans in de toekomst, al gaf Van Beest in zijn workshop duidelijk toe dat er nog veel barrières overwonnen moeten worden. Ook waren er workshops over synthetische brandstoffen. Een discussie die voorlopig nog wel even blijft voortduren welke richting het definitief gaat uitdraaien.

2022 Team Forze
Abel van Beest bespreekt de doelstellingen van het Forze project.

Stefan Heinrich van Hyudai Europe legde duidelijk uit waarom de derde grootste fabrikant ter wereld voor elektrificatie in de toekomst heeft gekozen.

2022 Hyundai
De Hyundai uit het nieuwe FIA ETCR kampioenschap.

Daarbij liet hij tijdens de PowerPointpresentatie tevens RN22e Prototype zien. Hyundai was overigens ook het eerste merk dat zich aan het nieuwe FIA ETCR kampioenschap confirmeerde.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet