Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

Super GT: Baguette en Hiramine zorgen voor eerste titel voor Calsonic Impul sinds 1995 in spannende race op Motegi

221106 Start
Voor de laatste keer in 2022 kwamen 15 GT500-auto's en 27 GT300-auto's in actie op Motegi

Afgelopen zondag werd een zenuwslopende race van 300 kilometer gehouden op Mobility Resort Motegi. Het was de seizoensfinale van de Autobacs Super GT, het Japans GT-kampioenschap. Tadasuke Makino en Naoki Yamamoto (Stanley Team Kunimitsu) wonnen vanaf pole positie, maar daarachter werd fel gestreden. Bertrand Baguette en Kazuki Hiramine (Team Impul Calsonic) kwamen als tweede over de streep om Katsumasa Chiyo en Mitsunori Takaboshi (Craftsports / NDDP Racing) te verslaan in het GT500-kampioenschap. Kiyoto Fujinami en João Paulo de Oliveira (Kondo Racing) pakten de titel in de GT300-klasse, ondanks dat ze een wiel verloren. De andere GT300-kampioenschapskandidaten kwamen ook in de problemen, waaronder Hideki Yamauchi (R&D Sport) die samen met Takuto Iguchi als zestiende moest beginnen na een crash in de kwalificatie. Iori Kimura en Hideki Mutoh (ARTA) maakten het Honda-feestje compleet met een GT300-zege vanaf pole.


Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Makino leidde de start van de race in Tochigi voor Yuji Kunimoto (TGR Team WedsSport Bandoh), Baguette en Chiyo. De laatstgenoemde zag Tomoki Nojiri (ARTA) aan hem voorbijgaan en tikte hem in de rondte. De Nissan-coureur werd bestraft met een drive-through. Daiki Sasaki (Realize Kondo Racing) maakte al een slechte start mee met het verlies van vijf posities, voordat hij uitviel in een crash waar vier anderen bij betrokken waren. Sho Tsuboi (TGR Team au TOM'S) spinde de GT300-Prius van Hiroaki Nagai (apr). Sasaki en Nagai konden niet verder door de schade evenals Yuichi Nakayama (TGR Team SARD) en Takamitsu Matsui (Hoppy Team Tsuchiya). Yuhki Nakayama in de andere apr-Prius reed hard achterop Yusuke Tomibayashi (Machsyaken) tijdens de neutralisatie en dat zorgde ervoor dat de Safety Car-periode verlengd werd. Ronnie Quintarelli (Motul Autech) had ondertussen een lekke band opgelopen en viel vanaf de vijfde positie terug.

221106 BaguetteHiramine
Baguette en Hiramine na het winnen van hun eerste kampioenschap in Autobacs Super GT

Yamamoto nam de Honda van Makino over en bleef aan de leiding. Ze waren het zevende verschillende duo om in het seizoen van acht races te winnen. Kunimoto zou samen met Sena Sakaguchi terugvallen naar de zevende positie. Baguette en Hiramine kwamen als tweede over de streep om zo de GT500-titel te pakken, de eerste voor Team Impul Calsonic sinds Masahiko Kageyama het All-Japan Grand Touring Car Championship op zijn naam schreef met een Nissan Skyline GT-R in 1995. Kazuya Oshima en Kenta Yamashita (TGR Team Eneos Rookie) maakten het podium af. Chiyo en Takaboshi werden vierde en kwamen daarmee 4.5 punten te kort op Baguette en Hiramine. Nobuharu Matsushita en Koudai Tsukakoshi (Astemo Real Racing) verloren de derde plek in het kampioenschap aan Makino en Yamamoto met een P5-resultaat.

221106 KimuraMutoh
Kimura en Mutoh domineerden de seizoensfinale in hun Evo22-specificatie Honda NSX GT3 in de GT300-klasse

Kimura verloor in de openingsfase de leiding in de GT300-klasse aan Takashi Kobayashi (Team UpGarage), maar zou later de eerste positie weer terugpakken en won samen met Mutoh. Het was de eerste zege voor het team van Aguri Suzuki in de GT300-klasse sinds SUGO in 2019. Het mooiste gevecht van het Super GT-seizoen speelde zich af met nog acht ronden te gaan, toen Ryuichiro Tomita (GAINER), vechtend voor de kampioenschapskansen van zijn bijrijder Riki Okusa, en Kobayashi's teamgenoot Kakunoshin Ohta een volledige ronde zij-aan-zij gingen. Tomita zou die vierde plek verliezen, waardoor Okusa gelijk kwam te staan in de toen voorlopige tussenstand met Kohta Kawaai (Saitama Toyopet GreenBrave) en met Fujinami en De Oliveira. Uiteindelijk verloor Tomita nog een plek aan de JLOC-Lamborghini van Takashi Kogure en Yuya Motojima, terwijl Kawaai samen met Hiroki Yoshida de tweede positie kwijtraakte aan de andere JLOC-Lamborghini van Kosuke Matsuura en Natsu Sakaguchi. Op die manier konden Fujinami en De Oliveira, die op bizarre wijze een compleet wiel verloren halverwege de race, toch nog de GT300-titel pakken met een negentiende finishpositie. De slechte startplek en een verkeerde strategie bracht Iguchi en Yamauchi een P20-resultaat en verloren het kampioenschap op 2.5 punten.

221106 FujinamiDeOliveira
Fujinami en De Oliveira wonnen het GT300-kampioenschap voor de tweede keer in drie jaar tijd

UITSLAG RACE GT500
UITSLAG RACE GT300

De Autobacs Super GT zal net als afgelopen seizoen Okayama, tweemaal Fuji, tweemaal Suzuka, Sportsland SUGO, Autopolis en Motegi bezoeken in 2023.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet