Formule 1

In Memoriam Mauro Forghieri 1935-2022. Italië rouwt om een genie

Vanmorgen kwam vanuit Italië het bericht dat oud-Ferrari ingenieur Mauro Forghieri op 87-jarige leeftijd is overleden. Mauro Forghieri bezorgde in de zestiger en zeventiger jaren het merk uit Maranello maar liefst zeven constructeurs kampioenschappen en vier wereldkampioenschappen. Forghieri was decennia lang het gezicht van Ferrari. Eind 1984 verliet hij het merk na een meningsverschil.

2022 Mauro 1
Mauro Forghieri geeft Carlos Reutemann de laatste aanwijzingen.Reutemann overleed juli vorig jaar.

Tekst en Foto's: Willem J Staat

In Memoriam Mauro Forghieri 1935-2022. Italië rouwt om een genie
.Italië rouwt vandaag om het heengaan van Mauro Forghieri, de man die Ferrari bijna 25 jaar lang met talloze successen op de wereldkaart wist te zetten. Een groot man is heengegaan. Ferrari bracht direct een eerbetoon aan de man die het merk in de autosport groot heeft gemaakt. In een statement verklaarde de Scuderia: "Legendes duren voor altijd. Het was een eer om samen geschiedenis te schrijven. Ferrari en de wereld van de autosport zullen je nooit vergeten.

Luca di Montezemolo(Ferrari President directeur 1991-2014): " Met Mauro moeten we niet alleen afscheid nemen van één van de grootste Italiaanse technici maar ook een vriend en medewerker met wie ik prachtige jaren en onvergetelijke successen heb mogen beleven."

De burgemeester van Modena stelde door te zeggen dat het land een referentiepunt verloren heeft. Op 13 januari jl. werd Forghieri nog tot ereburger van Modena uitgeroepen. Ook vanuit Maranello en de Emilia Romagna gemeenschap stroomden de steunbetuigingen binnen.

2022 312 T2 De prachtige Ferrari T2 waarmee Lauda zijn tweede wereldkampioenschap wist te behalen.


Nadat Enzo Ferrari in 1961 onder schoon schip had gemaakt door technici als Carlo Chiti de deur te wijzen kreeg de toen 25-jarige Forghieri de leiding over de wedstrijdafdeling. De Ferrari 250 GTO was één van zijn eerste projecten en werd een alltime klassieker waarvoor op veilingen nu miljoenen betaald worden. Onder zijn bezielende leiding won John Surtees in 1964 met de Ferrari 158 zijn eerste en enige wereldkampioenschap. Surtees was overigens de eerste en enige wereldkampioen die zowel op twee als vier wielen wereldkampioen werd.

Prachtige creaties zoals de befaamde Ferrari P4 en de 312 PB series kwamen eveneens van zijn hand. Mauro Forghieri ontwierp de succesvolle 312-serie auto's die allen voorzien waren van een dwarsgeplaatste versnellingsbak aangedreven door een vlakke V12-motor.

Eind 1973 kwam Niki Lauda bij Ferrari onder contract. Lauda stelde een keiharde eis. Wilde de Scuderia succes hebben dan moest men stoppen met de Endurance-projecten. Met pijn in het hart gaven zowel de oude Enzo als Forghieri aan deze eis toe. Een volledige concentratie op de Formule 1 bracht het merk weer terug aan de top van de Grand Prix-wereld. In 1975 kwam met Lauda de tweede titel op de CV van engineer Forghieri te staan. De tweede volgde in 1977, nadat de Oostenrijker na zijn bijna fatale crash op de Nürburgring 1976, met de door Mauro Forghieri getekende Ferrari 312 T2 succesvol terugsloeg.

2022 Carlos Reutemann
Carlos Reutemann met de door Forghieri getekende Ferrari 312 T3

Mauro Forghieri ontwierp de succesvolle 312-serie auto's die allen voorzien waren van een dwarsgeplaatste versnellingsbak aangedreven door een vlakke V12-motor. In 1979 won Jody Scheckter met een Ferrari T4 het wereldkampioenschap voor Ferrari. De 312-serie werd opgevolgd door de 126C-serie. (126 CK, 126 C2. 126 C3, 126C4). Auto's die allemaal van een turbomotor voorzien waren. Bloedsnel maar soms met de wegligging van een vrachtwagen zoals de 126 CK. Ze leverden geen wereldkampioenschappen meer op.

Het waren voor Forghieri geen gemakkelijke tijden. Gilles Villeneuve en de eerzuchtige Didier Pironi stonden elkaar in 1982 naar het leven. Villeneuve crashte fataal op Circuit Zolder terwijl een ongeconcentreerde Pironi enkele maanden later op Hockenheim zwaar crashte. De Fransman herstelde maar reed nooit meer. Hij kwam in 1987 bij een powerboat wedstrijd om het leven. De interne teamstrijd tussen Villeneuve en Pironi moet op zijn persoonlijke leven toch een zwaar litteken achtergelaten te hebben.

2022  Mauro 3
Een moment uit 1982 dat voor de rest uit mijn leven voor altijd op mijn netvlies is blijven staan.

Maar Forghieri bleef onder alle omstandigheden koel. Zie hem nog in 1982 met opgeheven hoofd en de bebloede helm van Pironi in zijn handen in de pitlane terugkeren. 's Anderendaags won Pironi's teamgenoot Patrick Tambay de Duitse Grand Prix. Genie Mauro Forghieri bleef onder extreme omstandigheden altijd een leider.

2022 Ferrari 126 C1
Gilles Villeneuve in actie met de eerste(eigenlijk tweede Turbo Ferrari 126C1)

Na Ferrari stapte Forghieri naar Lamborghini in de F1 over. Het werd niet bepaald een doorslaand succes. Ook niet nadat Lamborghini tot Modena team werd geherstructureerd. Succes bleef uit en het Modena Team verdween geruisloos van het toneel. Later was hij betrokken bij het constructiebureau Oral waar BMW, Bugatti en Aprilla motorfietsen tot de klantenkring behoren. Tot voor kort gaf Mauro daar nog adviezen. Onder zijn leiding won de Scuderia maar liefst 54 Formule 1 wedstrijden.

2022 Mauro 2
Een testdag zoals ik er enkele eind zeventiger jaren en begin tachtiger jaren mocht meemaaken. Overleg tussen Pascal Dupasquier van Michelin en Mauro Forghieri met Gilles Villeneuve in 1978. Een ouderwetse manier van data verzamelen.

In 1994 maakte Forghieri tevens deel uit van de onderzoekscommissie die de dood van Ayrton Senna onderzocht. Verder sprak Old School Engineer Forghieri zich uit tegen de kunstmatige DRS-opties. Hij had er totaal niets mee. Mauro Forghieri, één van de laatste ingenieurs, uit het pré CADCAM/Computer tijdperk heeft een ongelofelijke erfenis en historie achtergelaten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet