DTM

DTM: Paffett pakt tweede pole van het seizoen.

Probleemloos heeft Mercedes de tien kilo gewichtshandicap overleefd tijdens de kwalificatie van de race op Eurospeedway Lausitzring. Op indrukwekkende wijze pakte het Mercedes-team de eerste drie startplaatsen voor morgen. Paffett start van Pole, gevolgd door Green en Häkkinen. Snelste Audi is Ekström op plaats vier. Opel kent veel problemen met banden en had slechts één auto in de top tien. Fässler start morgen als achtste.

Tekst: Pieter de Boer, Foto: Boudewijn Pieters

Tijdens de kwalificatie ziet de uitslag er nog net even anders uit. Ekström zet de snelste tijd neer, verrassend gevolgd door Häkkinen. De Fin lijkt snel te wennen in de DTM en weet al het hele weekend goed te volgen. Paffett pakt de derde plaats. Mercedes zet zes auto’s in de top tien, waarvan twee 2004-versies. Audi volgt op grote achterstand met slechts drie wagens, terwijl Opel opnieuw aan Fässler te danken heeft dat er überhaupt een wagen mag strijden voor de pole. Ekström valt in de kwalificatie erg op doordat hij de pits binnenrijdt zonder zijkant. De volledige rechterkant van de wagen is eraf gewaaid. Nadat deze er weer opgezet is kan de Zweedse kampioen zijn weg vervolgen en zet direct de snelste tijd neer met een 1:16.064.

In de super-pole mag Tomczyk de strijd beginnen. Hij zet direct een 1:16.596 neer, een tijd die sneller is dan zijn eigen tijd in de kwalificatie. Dat is opvallend, nadat vorig seizoen en zelfs de vorige race nog de tijden bijna een seconde langzamer waren in de super-pole. Vandaag is dat echter niet zo en keer op keer wordt de snelste tijd aan flarden gereden. Fässler weet zichzelf één plekje omhoog te werken naar plaats acht. Mücke lukt dat niet en valt terug naar de plaats tien op de startopstelling.

De grote belofte van Mercedes, Jamie Green, doet opnieuw waarvoor hij naar Mercedes gekomen is, indruk maken. Al in Hockenheim liet hij duidelijk zien dat het niet voor niets is dat Mercedes hem direct een nieuwe wagen toewees. In Lausitz doet hij het zelfs nog iets beter en zet zichzelf op een keurige tweede startpositie neer. Hij moet Paffett voor zich laten, echter de kwalificatiewinnaar Ekström moet toegeven en start pas op plaats vier. Ook Häkkinen, in de kwalificatie nog tweede, moet iets toegeven op de snelle Green. Hij valt één plekje terug tot plaats drie, maar zal daar nog altijd zeer content mee zijn.

De plekke elf tot twintig, die al vast staan na de kwalificatie, kennen opvallend veel grote namen en 2005-wagens. Zo moet DTM-kampioen uit 2002 Laurent Aiello morgen als twintigste en laatste starten, en ook Reuter en Frentzen moeten zich tevreden stellen met plaats vijftien en zeventien. Verrassing van vorige race, Chistian Abt, kan deze race minder meekomen en start slechts als achttiende in zijn 2004-Audi. Alan McNish, rijdend in de nieuwe Audi, kan nog niet zo snel aanpassen als Häkkinen. De Schot staat wederom niet in de super pole en start morgen als dertiende.

 Hakkinen 1


DTM Kwalificatie
Lausitzring, zaterdag 30 April 2005


01. Ekström, Audi 1:16.064
02. Häkkinen, Mercedes 1:16.071
03. Paffett, Mercedes 1:16.163
04. Schneider, Mercedes 1:16.318
05. Spengler, Mercedes 1:16.342
06. Green, Mercedes 1:16.404
07. Mücke, Mercedes 1:16.653
08. Kristensen, Audi 1:16.694
09. Fässler, Opel 1:16.723
10. Tomczyk, Audi 1:16.764
11. Alesi, Mercedes 1:16.776
12. Kaffer, Audi 1:16.890
13. McNish, Audi 1:16.901
14. Stippler, Audi 1:16.913
15. Reuter, Opel 1:16.945
16. Capello, Audi 1:17.073
17. Frentzen, Opel 1:17.103
18. Abt, Audi 1:17.268
19. Margaritis, Mercedes 1:17.308
20. Aiello, Opel 1:17.457

DTM Super Pole
Lausitzring, zaterdag 30 April 2005


01. Paffett, Mercedes 1:15.808
02. Green, Mercedes 1:16.015
03. Häkkinen, Mercedes 1:16.106
04. Ekström, Audi 1:16.244
05. Schneider, Mercedes 1:16.358
06. Spengler, Mercedes 1:16.441
07. Kristensen, Audi 1:16.468
08. Fässler, Opel 1:16.581
09. Tomczyk, Audi 1:16.596
10. Mücke, Mercedes 1:16.638
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet