Frank Wouters wint V8 Eurocup. Uitstekend debuut Teun van Dam. Maessen wint dagklassement
Afgelopen weekend vond onder werkelijk schitterende weersomstandigheden het seizoenshoogtepunt op Raceway Venray plaats. De jaarlijkse V8 Eurocup-wedstrijd waarin de zege naar Frank Wouters ging. De Luxemburger Gil Linster vond de weg weer terug naar Venray terwijl ook enkele Britse deelnemers hadden ingeschreven. Verrassend was het debuut van Teun van Dam bij het Bachor Racing Team van Philipp Bachor. Naast de V8 Eurocup stonden er verder nog twee wedstrijden en een finale van de V8 Ovalseries op het programma. Schitterende wedstrijden waarbij de hoofdschotel eigenlijk een klein beetje in een anticlimax eindigde

Gevecht om de leiding in de Eurocup tussen winnaar Frank Wouters en Barry Maessen. Als dit geen autosport is dan weten wij het ook niet meer.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Frank Wouters wint V8 Eurocup. Dagoverwinning Jeffrey Hageman. Uitstekend debuut Teun van Dam
Grote afwezige was natuurlijk de Brit Colin White die inmiddels herstellende is van zijn zware crash op Thruxton eerder deze maand. Nieuw daarentegen waren de Britten Steve Stanford en Marcus Bicknell beiden met twee Ford varianten nieuw. Stanford kwam met een prachtige Mustang Silhouette naar Venray terwijl zijn landgenoot Marcus Bicknell met een Ford Taurus body naar Raceway Venray was afgereisd.

Twee overwinningen voor Frank Wouters.
De body van de auto was in 1999 gebaseerd op de reglementen van de American Speed Association en werd vervaardigd door Five Star Bodies in Wisconsin. Daarna kwam de auto naar Europa en werd qua voorbereiding nog door de bedrijven van RML en Gary Hauser Racing onder handen genomen. Vervolgens werd er tussen 2001 en 2005 door John Mickel op de Rockingham Motor Speedway mee geracet. De auto werd door het team van Torquespeed zowel in Engeland als Amerika ingezet en werd van een fraaie 6,2L Chevy LS V8 motor voorzien die ongeveer 525 pk levert. Daarna werd de naam van de auto in Ascar MK3 gedoopt.

Marcus Bicknell wordt door Ralph Verberkt in een snellere Ford Fusio gelapt.
In 2019 kwam de auto in handen van Marcus Bicknell die de auto in de Joey Logano kleuren liet spuiten. Bicknell reed er vooral op de roadcircuits zoals Brands Hatch, Silverstone, Spa en Thruxton mee. Ook was hij op Lelystad actief met deze auto. Afgelopen weekend maakte de Brit voor de eerste maal kennis met Venray Raceway en was helemaal verkocht. "Hier wil ik zeker meer terugkomen. Gewoonweg fantastisch!"

Zo verschrikkelijk jammer dit. Gebroken aandrijfas voor Steve Stanford tijdens de trainingen.
De Brit moet dan nog wel wat meer snelheid uit zijn auto zien te toveren." Tevens kwam achtvoudig Stockcar wereldkampioen Rob Speak met een Ascar V8 Mustang aan de start. In het dagklassement werd de Brit als vierde geklasseerd achter zijn landgenoot Marcus Bricknell geklasseerd die vrijwel alle wedstrijden in zijn "Logano Taurus" wist te beëindigen.

Te weinig rondjes voor Steve Stanford in zijn No22 Mustang.
Beste verjaardagscadeau ooit?
Daar had Teun van Dam geen moeite mee. De uit de Renault Clio Cup en Mazda Cup afkomstige coureur maakte afgelopen weekend zijn debuut op Raceway Venray maar moest waarschijnlijk wel even slikken. De ondernemer uit Krimpen aan den IJssel had voor zijn verjaardag wat mensen naar Italië uitgenodigd. Van familie en vrienden kreeg hij een race bij het team van de Duitser Philipp Bachor aangeboden. Hij slaagde afgelopen zaterdag met glans voor de rookietest. Tijdens de wedstrijden kwam Van Dam als 11e, 8e 10e en 9e over de streep. In de 40 ronden durende Eurocup pakte Van Dam direct bij zijn debuut een achtste plek!

Grote klasse van Teun van Dam in de V8 Oval Eurocup. Direct een top 10 klassering met een achtste plek.
Van Dam: "Ik heb enorm genoten, dit is een ander spelletje dan op de circuits, dit is racing puur. In het begin moest ik wel even slikken maar de Duitser Hans Jürgen Hummen is naar mij toegekomen en heeft me direct geholpen. Ik moest bij de eerste wedstrijd gewoon bij hem in de buurt blijven en zo heeft hij me door het veld heen getrokken. Toen ik het spelletje door had ben ik hem voorbij gereden. Man wat was dit gaaf."Van Dam sloot zijn verjaardagscadeautje met een zevende plek algemeen in het dagklassement af.

Dit moet voor elke racefan toch wel het mooiste verjaardagscadeau zijn toch?
Frank Wouters wint V8 Eurocup
De wedstrijd voor de V8 Eurocup eindigde jammer genoeg een klein beetje in een anticlimax. Ten eerste werd de wedstrijd een klein beetje gekenmerkt door het uitvallen van een aantal toppers. De Luxemburger Gil Linster viel al na enkele minuten uit terwijl Philipp Bachor en Ralph Verberkt voortijdig moesten opgeven. Aan kop een fraai gevecht tussen meervoudig V8 Eurocup-winnaar Barry Maessen en Frank Wouters in hun Chevrolets.

Wat een enorme carcontrol van Frank Wouters. Op volle snelheid even kwijt en toch weer onder controle. We doen het hem niet na.
Maessen werd als winnaar afgevlagd maar kon helaas geen nieuwe Eurocup titel aan zijn palmares toevoegen. Kort voor het einde had Maessen Wouters een klein tikje bezorgd waardoor diens Chevrolet de muur raakte. De sportcommissarissen konden er echter niet meeleven en Maessen werd voor dit incident bestraft en naar de tweede plek teruggezet waardoor Frank Wouters tot winnaar werd uitgeroepen. Jeroen van Eerd eindigde in zijn Dodge SRT Challenger als derde overall.

Barry Maessen won met twee overwinningen het dagklassement. De schade bleef beperkt.
Wouters: "Ik kreeg inderdaad een duwtje en na die tik tegen de muur viel ik iets terug en de wielen spoorden ook niet helemaal meer. De wedstrijd eindigde daardoor een klein beetje in een anticlimax. Jeroen van Eerd eindigde als derde. Teun van Dam werd direct bij zijn debuut in de V8 Eurocup achtste.
Bij de Brit Steve Stanford was er na de trainingen een aandrijfas gebroken. De Britten kregen het echter in een recordtijd voor elkaar om deze te herstellen waardoor de Mustang alsnog aan de V8 Eurocup kon deelnemen. Helaas was de vreugde slechts van korte duur want na drie ronden moest Stanford al opgeven en verscheen voor de overige wedstrijden niet meer aan de start.

Gilles Linster moest in de Eurocup al vroeg aan de kant.
De nationale wedstrijden
In de allereerste wedstrijd was de race voor Stephan Driessen, Gil Linster en Joep Hendriks al over nog voordat hij goed wel en begonnen was. Driessen liep helaas zoveel schade op dat hij voor de rest van de dag niet meer aan de start kwam. Frank Wouters versloeg met zijn Ferspeed Chevrolet de Camaro van Barry Maessen terwijl Ralph Verberkt met zijn Ford Fusion de derde trede van het podium mocht beklimmen. Achtvoudig stockcar wereldkampioen Rob Speak deed het met een achtste plek overall meer dan uitstekend in de eerste wedstrijd.

Save of the day by Jeffrey Hageman........
Zowel de tweede manche als de Finale vertoonden hetzelfde beeld. In beide wedstrijden bestond de Top 3 ondanks een zeer felle strijd beide malen uit Barry Maessen, Frank Wouters en Jeroen van Eerd. Met twee zeges na de V8 Eurocup rehabiliteerde Maessen zichzelf volledig voor het missen van de hoofdprijs. Tevens won Maessen het dagklassement terwijl Jeffrey Hageman dit in de ASCAR-klasse deed. De seizoensfinale vindt op zondag 23 oktober a.s. op Raceway Venray plaats.
In een dag vol Dutch NASCAR eindigde de strijd tussen Maessen en Wouters in 2-2
Gevecht om de leiding in de Eurocup tussen winnaar Frank Wouters en Barry Maessen. Als dit geen autosport is dan weten wij het ook niet meer.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Frank Wouters wint V8 Eurocup. Dagoverwinning Jeffrey Hageman. Uitstekend debuut Teun van Dam
Grote afwezige was natuurlijk de Brit Colin White die inmiddels herstellende is van zijn zware crash op Thruxton eerder deze maand. Nieuw daarentegen waren de Britten Steve Stanford en Marcus Bicknell beiden met twee Ford varianten nieuw. Stanford kwam met een prachtige Mustang Silhouette naar Venray terwijl zijn landgenoot Marcus Bicknell met een Ford Taurus body naar Raceway Venray was afgereisd.
Twee overwinningen voor Frank Wouters.
De body van de auto was in 1999 gebaseerd op de reglementen van de American Speed Association en werd vervaardigd door Five Star Bodies in Wisconsin. Daarna kwam de auto naar Europa en werd qua voorbereiding nog door de bedrijven van RML en Gary Hauser Racing onder handen genomen. Vervolgens werd er tussen 2001 en 2005 door John Mickel op de Rockingham Motor Speedway mee geracet. De auto werd door het team van Torquespeed zowel in Engeland als Amerika ingezet en werd van een fraaie 6,2L Chevy LS V8 motor voorzien die ongeveer 525 pk levert. Daarna werd de naam van de auto in Ascar MK3 gedoopt.
Marcus Bicknell wordt door Ralph Verberkt in een snellere Ford Fusio gelapt.
In 2019 kwam de auto in handen van Marcus Bicknell die de auto in de Joey Logano kleuren liet spuiten. Bicknell reed er vooral op de roadcircuits zoals Brands Hatch, Silverstone, Spa en Thruxton mee. Ook was hij op Lelystad actief met deze auto. Afgelopen weekend maakte de Brit voor de eerste maal kennis met Venray Raceway en was helemaal verkocht. "Hier wil ik zeker meer terugkomen. Gewoonweg fantastisch!"
Zo verschrikkelijk jammer dit. Gebroken aandrijfas voor Steve Stanford tijdens de trainingen.
De Brit moet dan nog wel wat meer snelheid uit zijn auto zien te toveren." Tevens kwam achtvoudig Stockcar wereldkampioen Rob Speak met een Ascar V8 Mustang aan de start. In het dagklassement werd de Brit als vierde geklasseerd achter zijn landgenoot Marcus Bricknell geklasseerd die vrijwel alle wedstrijden in zijn "Logano Taurus" wist te beëindigen.
Te weinig rondjes voor Steve Stanford in zijn No22 Mustang.
Beste verjaardagscadeau ooit?
Daar had Teun van Dam geen moeite mee. De uit de Renault Clio Cup en Mazda Cup afkomstige coureur maakte afgelopen weekend zijn debuut op Raceway Venray maar moest waarschijnlijk wel even slikken. De ondernemer uit Krimpen aan den IJssel had voor zijn verjaardag wat mensen naar Italië uitgenodigd. Van familie en vrienden kreeg hij een race bij het team van de Duitser Philipp Bachor aangeboden. Hij slaagde afgelopen zaterdag met glans voor de rookietest. Tijdens de wedstrijden kwam Van Dam als 11e, 8e 10e en 9e over de streep. In de 40 ronden durende Eurocup pakte Van Dam direct bij zijn debuut een achtste plek!
Grote klasse van Teun van Dam in de V8 Oval Eurocup. Direct een top 10 klassering met een achtste plek.
Van Dam: "Ik heb enorm genoten, dit is een ander spelletje dan op de circuits, dit is racing puur. In het begin moest ik wel even slikken maar de Duitser Hans Jürgen Hummen is naar mij toegekomen en heeft me direct geholpen. Ik moest bij de eerste wedstrijd gewoon bij hem in de buurt blijven en zo heeft hij me door het veld heen getrokken. Toen ik het spelletje door had ben ik hem voorbij gereden. Man wat was dit gaaf."Van Dam sloot zijn verjaardagscadeautje met een zevende plek algemeen in het dagklassement af.
Dit moet voor elke racefan toch wel het mooiste verjaardagscadeau zijn toch?
Frank Wouters wint V8 Eurocup
De wedstrijd voor de V8 Eurocup eindigde jammer genoeg een klein beetje in een anticlimax. Ten eerste werd de wedstrijd een klein beetje gekenmerkt door het uitvallen van een aantal toppers. De Luxemburger Gil Linster viel al na enkele minuten uit terwijl Philipp Bachor en Ralph Verberkt voortijdig moesten opgeven. Aan kop een fraai gevecht tussen meervoudig V8 Eurocup-winnaar Barry Maessen en Frank Wouters in hun Chevrolets.
Wat een enorme carcontrol van Frank Wouters. Op volle snelheid even kwijt en toch weer onder controle. We doen het hem niet na.
Maessen werd als winnaar afgevlagd maar kon helaas geen nieuwe Eurocup titel aan zijn palmares toevoegen. Kort voor het einde had Maessen Wouters een klein tikje bezorgd waardoor diens Chevrolet de muur raakte. De sportcommissarissen konden er echter niet meeleven en Maessen werd voor dit incident bestraft en naar de tweede plek teruggezet waardoor Frank Wouters tot winnaar werd uitgeroepen. Jeroen van Eerd eindigde in zijn Dodge SRT Challenger als derde overall.
Barry Maessen won met twee overwinningen het dagklassement. De schade bleef beperkt.
Wouters: "Ik kreeg inderdaad een duwtje en na die tik tegen de muur viel ik iets terug en de wielen spoorden ook niet helemaal meer. De wedstrijd eindigde daardoor een klein beetje in een anticlimax. Jeroen van Eerd eindigde als derde. Teun van Dam werd direct bij zijn debuut in de V8 Eurocup achtste.
Bij de Brit Steve Stanford was er na de trainingen een aandrijfas gebroken. De Britten kregen het echter in een recordtijd voor elkaar om deze te herstellen waardoor de Mustang alsnog aan de V8 Eurocup kon deelnemen. Helaas was de vreugde slechts van korte duur want na drie ronden moest Stanford al opgeven en verscheen voor de overige wedstrijden niet meer aan de start.
Gilles Linster moest in de Eurocup al vroeg aan de kant.
De nationale wedstrijden
In de allereerste wedstrijd was de race voor Stephan Driessen, Gil Linster en Joep Hendriks al over nog voordat hij goed wel en begonnen was. Driessen liep helaas zoveel schade op dat hij voor de rest van de dag niet meer aan de start kwam. Frank Wouters versloeg met zijn Ferspeed Chevrolet de Camaro van Barry Maessen terwijl Ralph Verberkt met zijn Ford Fusion de derde trede van het podium mocht beklimmen. Achtvoudig stockcar wereldkampioen Rob Speak deed het met een achtste plek overall meer dan uitstekend in de eerste wedstrijd.
Save of the day by Jeffrey Hageman........
Zowel de tweede manche als de Finale vertoonden hetzelfde beeld. In beide wedstrijden bestond de Top 3 ondanks een zeer felle strijd beide malen uit Barry Maessen, Frank Wouters en Jeroen van Eerd. Met twee zeges na de V8 Eurocup rehabiliteerde Maessen zichzelf volledig voor het missen van de hoofdprijs. Tevens won Maessen het dagklassement terwijl Jeffrey Hageman dit in de ASCAR-klasse deed. De seizoensfinale vindt op zondag 23 oktober a.s. op Raceway Venray plaats.