Belcar

Castrol Belcar in Assen - Beslissing valt in laatste ronde

assenbel1

72 ronden lang mochten de Belgen de illusie koesteren dat de dubbele stop het Marcos-team van Cor Euser van de overwinning zou houden, maar tien minuten voor afvlaggen werd die gekoesterde hoop teniet gedaan en eindigde de wedstrijd in een echte apotheose. Tien minuten lang leverden de Marcos en de ex fabrieks Audi A4 van Jean-Francois Hemroulle een eindstrijd waar nog heel lang over gesproken zal worden. Enkel in de laatste ronde en de voorlaatste bocht moest de Audi zich gewonnen geven.

Tekst: Jurgen Evers
Foto's: Gerrie Hoekstra

35 wagens namen de start voor deze vierde Belcar manche. Na één manche in Zolder en twee in Francorchamps bood het Noord-Nederlandse Assen een totaal andere tribune dan het Belcar gezelschap gewend is. Trouwens de RSG Racing Days zorgde voor de vierde andere overwinnaar in evenveel wedstrijden...

Concurrentievervalsing
Dat gastrijder Cor Euser met zijn machtige Marcos een zekere hoofdrol zou spelen baarde de meeste Belgische topteams heel wat zorgen, men sprak zelfs van concurrentievervalsing aldus een niet nader genoemd Poprsche team uit Antwerpen. De gemoederen werden echter rustiger toen men bekend maakte dat Cor zijn wagen zou delen met twee andere rijders en dus één maal meer de pit zou moeten opzoeken en ja Cor en z'n maten Herman Buurman en Pim van Riet wilden zich in de eerste plaats amuseren.
  porsche-marcos-2

porsche-marcos

Leegloper

Buurman nam de start in de bontgekleurde Marcos en slaagde er in ondanks zijn gekneusde ribben om een strak tempo te rijden, maar hij kon echter niet verhinderen dat Vincent Vosse in de PKGL Porsche en even later ook Tim Verbergt in de Audi hem voorbij gingen. Dertig minuten later ging het dan voor de eerste maal aan de box voor de nummer 22 Marcos. Buurman eruit en Pim van Riet erin, die het tempo van de wagen verhoogde.

thiers-vosse

Net op het moment dat de nummer 22 de pitstraat verlaat slaat het noodlot toe bij de leidende Porsche van Vincent Vosse. Hij rijdt rond met een leegloper en moet pitten. 'Merde, on é'tè devant' aldus Vosse: ik voelde iets abnormaals al na 10 minuten wedstrijd, eerst dacht ik dat er iets mis was met de ophanging, tot ik de band hoorde klappen tegen de carrosserie.' Bij PKGL profiteren ze van de binnenkomst om ook te wisselen. Maar één ronde later moet Thiers opnieuw aan de box. In de haast had men een band van de tweede Porsche van het team, die van Alfons Taels, gemonteerd maar die rijd met een andere bandenmaat.


huisman
Een vierde plaats algemeen voor het duo Daems/Huisman

Faire strijd
En toen waren ze nog met z'n drieën om voor de overwinning te gaan: De Porsches van Taals/Dupont en Daems/Huisman en .. de Marcos van Buurman/Van Riet/Euser die èn passant ook de snelste wedstrijdronde op zijn naam schreef. De laatste drie kwartier waren echter voor de Nederlands snelste GT rijder, Cor Euser die voor echt spektakel zou zorgen, ondanks een oplopende olietemperatuur. Gestaag begint Cor aan zijn opmars een seconde hier een tiende daar en op vijftien minuten voor het einde neemt hij de leiding over. Die hij echter weer verliest, mede door een nukkige vijfde versnelling, aan de Audi en dat is het begin van een bloedstollende finale waarin ze elke ronde van plaats wisselen.

euser-champagne

Hemroulle bleef aanvallen maar kwam uiteindelijk toch net dat beetje tekort om Cor te verslaan. 'Ik deed wat ik kon maar het koppel van de Marcos verhinderde mij om hem te volgen na de strakke bochten hier op Assen, nu met de remmen was ik bevoordeeld, maar niet te min ben ik tevreden met mijn overwinning in de toerisme klasse en zo'n strijd die vooral fair gereden werd daar teken ik telkens opnieuw voor', aldus Francois. In elk geval bezorgde de Marcos ons een spannende vierde manche. O ja ben ik vergeten te vertellen dat de heren er veel zin in hebben gekregen om ook in Zolder te komen meespelen.
  podium


verbergt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet