Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Marck Harteveld runner-up bij FIA EK op Tierp Arena

DSC 7182

Marck Harteveld heeft tijdens de Summit Racing Equipment Internationals op het Zweedse Tierp Arena een prachtige runner-up positie gescoord. Bij deze tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap stond bijna de gehele Europese top uit de Pro Modified klasse aan de start, wat deze prestatie nog meer glans geeft. In de kwalificatie was Harteveld met de Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird met een vijfde plaats en een tijd van 5,927 seconden al uiterst sterk op dreef. In de eliminaties zette de Voodoo Hemi-piloot de serie snelle tijden onverminderd voort en wist zo tot de finale door te dringen. Daarin moest Harteveld met een minimaal verschil zijn meerdere erkennen in meervoudig FIA Europees Pro Modified kampioen Michael Gullqvist. Door dit fraaie resultaat steeg Harteveld naar de tweede plaats in de tussenstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings 

Na de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap eind mei op het Engelse Santa Pod Raceway was het Zweedse Tierp Arena het strijdtoneel voor ronde twee van deze belangrijkste titelstrijd in de Europese dragrace-sport. Afgelopen juni hadden Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing al op het fraaie Zweedse dragracecomplex aan een ronde voor de Bilsport EDRS Pro Modified Series meegedaan. Daarbij had Harteveld niet alleen kennis gemaakt met de sterke Scandinavische concurrentie, maar ook vertrouwen getankt door een nieuw persoonlijk record op de klokken te zetten en tot de kwartfinales door te dringen. Bij de Summit Racing Equipment Internationals was de concurrentie echter nog een stukje sterker en wilde iedereen kostbare punten voor het FIA EK mee naar huis nemen.

DSC 6854

Nadat de donderdag besteed was aan alle voorbereidende werkzaamheden en het raceklaar maken van zowel de race- als reservemotor, stonden voor de vrijdag twee kwalificatieruns gepland. Harteveld schoot als een komeet uit de startblokken want met 5,927 seconden en 389,05 km/u scherpte de Nederlander meteen twee persoonlijke records aan. Daarmee sloot de Voodoo Hemi-piloot de eerste kwalificatiedag af met een tweede positie in het twintig auto's tellende veld. Op zaterdag volgden nog drie kwalificatiepogingen. Na de 5,96 uit de tweede run op vrijdag, volgde nu een 6,04 seconden en twee runs waarbij Harteveld voortijdig van het gas moest.

DSC 7296

Omdat Harteveld zijn tijd niet had kunnen verbeteren en enkele andere rijders dit wel deden, sloot de '70 Plymouth Superbird de kwalificatie af op een keurige vijfde plaats. Daarmee liet Harteveld vele Europese en Scandinavische topper achter zich. Hoe sterk de concurrentie in de Pro Modified klasse is, mag wel blijken uit het feit dat zelfs erkend snelle rijders als Roger Johansson en Andreas Arthursson zich niet in de top zestien wisten te kwalificeren en dus buiten de eliminaties vielen. Arthursson was nota bene tot eind mei nog Europees recordhouder en in juni op Tierp Arena goed voor een 5,7 seconden. Eens te meer het bewijs dat Voodoo Hemi Racing zowel het vermogen als de afstelling van de Superbird goed voor elkaar hadden.

DSC 6130

In de eerste eliminatieronde moest Harteveld het opnemen tegen Marcus Perman. De Nederlander dook met 5,97 seconden opnieuw onder de zes seconden en liet daarmee de Zweed kansloos. In de kwartfinale wachtte vervolgens de confrontatie met Andres Arnover met zijn snelle turbo-Ford Mustang. De Est trok bij de start een rood licht waardoor de winst automatisch aan Harteveld verviel, maar ook bij een gewone run was de winst naar de Nederlander gegaan. Harteveld verbeterde zich namelijk tot 5,95 seconden, terwijl Arnover bleef steken op 6,56 seconden.

DSC 6761

In de halve finale stond vervolgens de confrontatie met Matts Eriksson op het programma, de Zweed die op zaterdag met 5,85 seconden de eerste kwalificatiepositie voor zich had opgeëist en in de kwartfinales van de eliminaties opnieuw een 5,85 seconden op de klokken had getoverd. De baan naast Harteveld bleef echter leeg. Eriksson had in de kwartfinale schade aan een onderdeel van zijn motor opgelopen en omdat reparatie niet zo snel mogelijk bleek, moest de Zweed zich terugtrekken uit de eliminaties en stond Harteveld automatisch in de finale.

harteveld.1

In de eindstrijd trof de Voodoo Hemi Racing-piloot niemand minder dan meervoudig FIA Europees Pro Modified kampioen Michael Gullqvist. Bij het verspringen van de lichten was de Zweed net iets eerder weg, waarna tijdens de run het onderlinge verschil nagenoeg gelijk bleef. Uiteindelijk klokte Gullqvist een tijd van 5,980 seconden, tegen 5,982 seconden voor Harteveld, waardoor de winst naar de Zweed ging. Een runner-up positie in een zo sterk bezette FIA EK-wedstrijd was echter een bijzonder resultaat. Tel daarbij de nieuwe persoonlijke records en de serie van constante en snelle tijden, en Voodoo Hemi Racing kon terugkijken op een meer dan geslaagde wedstrijd.

DSC 7494

Door de runner-up positie steeg Harteveld naar de tweede plaats in de tussenstand van het FIA Europees Kampioenschap, op 53 punten van leider en regerend FIA Europees Pro Modified kampioen Jan Ericsson. In het weekend van 27 en 28 augustus staat met de NitrOlympX op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing ronde drie van het FIA EK op het programma, twee weken later gevolgd door de afsluitende ronde, de European Finals op Santa Pod Raceway. Pas dan zijn de prijzen echt verdeeld.

DSC 7300

Partners van Voodoo Hemi Racing
Voodoo Hemi Racing wordt gesteund door Six-Pack Speedshop, Flexibell Systems, M-Trex IJmuiden Holland BV, Altac Coating Group, Brute Jeeps, Mooi Reclame Werk, G&L Harteveld, Qrien van Vliet, Mopar Truck Shop, Auto Ruiter, Wiretec Draadproducten, FB Installaties, vd Kruk Waterontharders, P.W. Spaans Schilderwerken, Q.D. Automotive, Sunproof en P. Komen Autoherstelwerk.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet